Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcrookie
Hei, det er minus 10 grader ute og mitt el.vidu på førersiden har hoppet av/ låst seg i åpen stilling.
Er det noen som har erfaring med dette? Noe jeg kan fixe selv?
Er det noen som har oppskrift på hvordan jeg går fram ved demontering av dørpanelet?
av Gelis
Nu skriver du inte vad du har för bil, men på S80 så gör man enl. följande för att få bort dörrpanelen.

Ta bort täcklocket (kåpan) som sitter innanför ytterbackspegeln, den sitter bara med två snäpplås. Använd ett fiskben eller liknande för att bända bort det.

Sitter också ett litet täcklock vid vid grepphandtaget (det som man tar tag i när man stänger dörren) pilla bort det med en liten skruvmejsel. Sitter en skruv där innanför.

Ta bort sargen (plastdekoren) runt dörr öppningsreglaget. (Här går det åt verktyg för att montera bort plast detaljer tex fiskben) Skruvmejsel gör märken i plast och klädsel.
Sarjen sitter med snäppen i ovan, under och bakkant, i framkant är det en hake. Så den måste snäppas bort först sedan hakas av i framkant, är lite pilligt.

Sedan ska alla plastnitar bort, du ser dessa runt dörrsidans ytterkanter. I mitten av dessa syns en liten rund tapp, ta ett don och tryck in tappen några mm, du känner när den är i rätt läge. Om niten inte släpper så bänd inte mellan nit och klädsel, niten går med stor sannorlighet sönder då. Ta tex ett fiskben och bänd mellan dörr och klädsel där niten sitter så hoppar den bort hel.

När allt enl ovan är borta så är det bara att lyfta klädseln uppåt ock haka av den från dörrplåten vid rutans nederkant.
Nu kommer det att vara massa kablar till DDM som dörrsidan hänger i, ta inte bort dessa utan att låtit bilen stå med tändning av minst i 15 min.
Jag tar även bort minuskabeln från batteriet och låter bilen stå 30 min innan några kablar kopplas bort från styrenheter.

Var också försiktig när du ska plocka bort skumplasten som sitter limmad på dörplåten, är man fösiktig så kan man få bort den hel

Ska du kolla armar och glidblock så kör ner rutan till hälften innan du börjar.
av xcrookie
Tack Gelis,
jeg var heldig og fant et verksted i nærheten som kunne ta det. Jeg har ikke garasje og det fristet ikke å stå ute i dag.
Det var dog ikke et Volvo-verksted, så hva kan bli ødelagt hvis de ikke kobler fra el.kabler tidsnok?
Noe annet slurv de kan gjøre som det er mulig for meg å sjekke etterpå? Det er forresten en XC70 '02.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]