- sön 14 nov 2010, 16:11
#465916
Har nu sett ett flertal trådar på forumet där folk frågar om dom kan, hur dom gör och om de är farligt etc. etc. att byta xenonlampa i sin bil.
För att göra det enkelt så nej.. det är verkligen inte farligt om du är försiktig.
Jag har oftast tummen mitt i handen och kan göra små pilljobb med bilen.. och klarar jag av att byta en lampa på max 30 sekunder så klarar nog dom flesta av det. :mrgreen:
Så idag när jag ändå skulle slänga i 4300K lamporna i bilen istället för styling-6000K så passade jag på att ta lite bilder när jag bytte.
Vill tillägga att detta är gjort på en V50 2,4i -06:a och det kan skilja något minimalt på nyare och äldre årsmodeller, fast det är möjligt att det ska se likadant ut med. Kan vara så att det är likadant på V70.
Då kör vi:
------------------------------------------------
1. Upp med motorhuven och leta upp sprinten till lamphuset, markerat med rött på denna bild:

2. Dra denna rakt uppåt tills du fått ur den

3. Där jag markerat med rött kan du testa att försiktigt putta lamphuset lite snett utåt

4. Så ska lamphuset ploppa ur, håll handen emot innan du börjar trycka så den inte åker ner i marken

5. Dra ur strömkontakten

6. Dra hakarna åt sidan....

7. ... så dom släpper locket.

8. Dra ur kontakten.

9. Vrid det jag markerat i rött åt de håll som de står på att du ska vrida åt

10. Även denna markerat i rött vrider du medsols tills de klickar ( kan även varit motsols, du känner det )

11. Nu ska lampan vara lös, dra den försiktigt utåt utan att ta emot någon kant.

12. Ta fram dina xenonlampor

13. Rikta in den i hålet så sticket på xenonlampan hamnar rätt.

14. Nu ska lampan hamna i rätt spår som du ser i sidan på botten av lampsockeln

15. Klicka tillbaka hållaren runt sockeln tills den klickar, även denna går bara att få i på ett sätt.

16. Sätt tillbaka "strömdosan" ( Vad fasiken kallas den ?
)

17. Vrid den åt läge "Close" som står på.

18. Sätt tillbaka strömmen..

19. På med locket, dra tillbaka hakarna.. Klart ! :)

Nu gör du likadant på andra lamphuset..
Det jag tycker är de krångligaste med lampbyte är att få tillbaka lamphuset i bilen. Det kan vara lite småpilligt och första gången jag bytte lampa tog de nog mig en halvtimme att få tillbaka båda lamphusen i bilen. Ett riktigt helvete tills man kommer på hur man gör det ! :mrgreen:
Ett tips när ni sätter tillbaka lamphuset i bilen är att se så inte strömkabeln hamnar fel och tar emot så du inte kan trycka tillbaka den.
Någon moderator kanske kan slänga in denna i Tips&Tricks ? :)
Vill även bara tillägga att jag eller JagRullar inte tar ansvar för några personskador etc. etc. som kan uppstå om du gör detta fel.
Känner du att du inte klarar av det, lämna bort det !
För att göra det enkelt så nej.. det är verkligen inte farligt om du är försiktig.
Jag har oftast tummen mitt i handen och kan göra små pilljobb med bilen.. och klarar jag av att byta en lampa på max 30 sekunder så klarar nog dom flesta av det. :mrgreen:
Så idag när jag ändå skulle slänga i 4300K lamporna i bilen istället för styling-6000K så passade jag på att ta lite bilder när jag bytte.
Vill tillägga att detta är gjort på en V50 2,4i -06:a och det kan skilja något minimalt på nyare och äldre årsmodeller, fast det är möjligt att det ska se likadant ut med. Kan vara så att det är likadant på V70.
Då kör vi:
------------------------------------------------
1. Upp med motorhuven och leta upp sprinten till lamphuset, markerat med rött på denna bild:
2. Dra denna rakt uppåt tills du fått ur den
3. Där jag markerat med rött kan du testa att försiktigt putta lamphuset lite snett utåt
4. Så ska lamphuset ploppa ur, håll handen emot innan du börjar trycka så den inte åker ner i marken
5. Dra ur strömkontakten
6. Dra hakarna åt sidan....
7. ... så dom släpper locket.
8. Dra ur kontakten.
9. Vrid det jag markerat i rött åt de håll som de står på att du ska vrida åt
10. Även denna markerat i rött vrider du medsols tills de klickar ( kan även varit motsols, du känner det )
11. Nu ska lampan vara lös, dra den försiktigt utåt utan att ta emot någon kant.
12. Ta fram dina xenonlampor
13. Rikta in den i hålet så sticket på xenonlampan hamnar rätt.
14. Nu ska lampan hamna i rätt spår som du ser i sidan på botten av lampsockeln
15. Klicka tillbaka hållaren runt sockeln tills den klickar, även denna går bara att få i på ett sätt.
16. Sätt tillbaka "strömdosan" ( Vad fasiken kallas den ?

17. Vrid den åt läge "Close" som står på.
18. Sätt tillbaka strömmen..
19. På med locket, dra tillbaka hakarna.. Klart ! :)
Nu gör du likadant på andra lamphuset..
Det jag tycker är de krångligaste med lampbyte är att få tillbaka lamphuset i bilen. Det kan vara lite småpilligt och första gången jag bytte lampa tog de nog mig en halvtimme att få tillbaka båda lamphusen i bilen. Ett riktigt helvete tills man kommer på hur man gör det ! :mrgreen:
Ett tips när ni sätter tillbaka lamphuset i bilen är att se så inte strömkabeln hamnar fel och tar emot så du inte kan trycka tillbaka den.
Någon moderator kanske kan slänga in denna i Tips&Tricks ? :)
Vill även bara tillägga att jag eller JagRullar inte tar ansvar för några personskador etc. etc. som kan uppstå om du gör detta fel.
Känner du att du inte klarar av det, lämna bort det !
Volvo V60 B4 R-Design -22
Såld men saknad
Volvo V50 T5 R-design (2008) - Autotech ATM420 / K16-turbo / Quaifediff m.m / 404Hk / 545Nm
Såld men saknad
Volvo V50 T5 R-design (2008) - Autotech ATM420 / K16-turbo / Quaifediff m.m / 404Hk / 545Nm