NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Har sålt min gamla bruksis nu och funderar på en S40 eller V50. Har lite funderingar på AWD också, men har inte hittat så mycket info om dem. Har aldrig haft en AWD-bil, hur är de att äga? Fungerar awd-systemet bra? Tycker man läser om att många har dyra problem och får byta någon hylsa och vinkelväxel eller så på de större bilarna (S60/XC90 osv)

Det är endast manuell växellåda som är aktuellt. Drar de mycket mer vid normal körning än sina FWD-syskon? Hur är de att köra, känns de klumpigare pga. den extra tyngden?
av Petzzon
Vad jag hört är det sällan problem har idag en 08:a som vi kört i snart ett år utan problem har f.n rullat 11000 mil.
Jag ser bara fördelar med AWD säkra vinteregenskaper men fördel även på sommaren då det lätt blir lite ryck och slit i ratten med så pass stor motor. Känns definitivt inte klumpigare att köra snarare tvärtom i så fall. Visst drar den en del brukar ligga på mellan 0,8 som lägst på långkörning men i vardagen hamnar den strax över litern. Nu ska den visserligen säljas till förmån för en V70 kommer dock sakna fyrhjulsdriften.
av Klumpen
Då AWD:n i volvobilarna inte är permanent utan går in vid behov anser jag att den inte dricker alls mycket mer än FWD.
Hade en s40 T5 innan och en v50 T5 AWD nu.
Ang problemen har jag också tittat på lite, och vad jag kan hitta så är det mest xc90 som har problem. Har för mig att jag läst att den är byggd på samma platta som en mindre bil och får därför stora problem på diverse delar pga vikten.

Och nej, någon klumpighet finner jag inte någonstans, så det är bara att köpa:)
av Mryd
Kan bara hålla med har en t5 awd 05 som rullat 9800 nu och min förbtukning ligger på
-0,7 vid pendling, motorväg och ca snitt 115-120km/h och 0,9-1 vid stads körning.
Lite småfel här och där (Framhjulslager osv) men en förbannat rolig bil att köra. såeciellt och den för en ny programvara.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]