Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Goddag.

Har lite frågor ang. LMM som jag hoppas ni kan svara på.

Har problem med bilen att den vill dö under körning, så när jag kom till jobbet idag så höll den på och dö men varvade upp igen hela tiden.
Drog ut kontakten till LMM och då blev tomgång osv bra direkt.
Detta får mig att tro att det är LMM som är tjuven, men jag måste göra testet fler gången för att övertygas att det inte var en slump.

Är LMM en förbrukningsvara?

Hur kan jag felsöka en LMM lite mer noggrannare?

Någon som testat en OEM LMM, dvs icke original/Bosch? Funderar på att köpa på Ebay då priset är bra mycket billigare. Skruvat och VPARTS vill ha 2400:-

Motorelektronikslampan tändes när jag drog ut kontakten till LMM... Måste man släcka den varje gång jag tar loss kontakten? Eller skall den släckas med en självdiagnostik som ABS'en gör?

Jag har möjlighet att koppla in datorn och köra Live Data... Kan hålla koll på Mass Air Flow Sensor. Dock så visar den gram/sekund. Kan detta hjälpa mig i felsökningen? Isåfall, vad för värden borde den ge?
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
1/Är LMM en förbrukningsvara?

2/Hur kan jag felsöka en LMM lite mer noggrannare?

3/Någon som testat en OEM LMM, dvs icke original/Bosch? Funderar på att köpa på Ebay då priset är bra mycket billigare. Skruvat och VPARTS vill ha 2400:-

4/Motorelektronikslampan tändes när jag drog ut kontakten till LMM... Måste man släcka den varje gång jag tar loss kontakten? Eller skall den släckas med en självdiagnostik som ABS'en gör?

Jag har möjlighet att koppla in datorn och köra Live Data... Kan hålla koll på Mass Air Flow Sensor. Dock så visar den gram/sekund. Kan detta hjälpa mig i felsökningen? Isåfall, vad för värden borde den ge?[/quote]

1 ja
2 Genom livedata och ev spännings och ohm mätning. Kontollera om den mäter linjärt. Verkar det vara rimlig mängd?
3 ja med blandade resultat. Går utmärkt på en del och mindre bra på andra. Verkar ha mera med reservdelslistorna och tillverkarnas sortering att göra än annat.
4 ja har du skapat felkod ska den släckas
av timebandit
Då blir det nog till att jaga rätt på en LMM från Bosch från Skruvat eller VPARTS då. Vågar inte chansa.
När jag skapat felkod och startar om bilen med kontakten i igen, går den ändå i "limp home" läget eller går den normalt fast med felkod lagrad?

@Pettson: Du råkar inte sitta inne på mer information om man skall mäta med Livedata? Vad för värden är det man skall ligga runt?
Då mitt problem inte är konstant(ännu) så blir det svårt att tajma in spänningsmätningarna och måste troligen hålla koll med livedata istället.
Skall plugga in felsökningsdatorn imorgon när jag åker till å från jobbet för att se vad som sägs, men behöver hjälp med å veta hur värdena skall/bör vara.
Är det bara Mass Air Flow Sensor som är intressant när jag kör livedata eller är det mer parametrar du rekommenderar?

//Kensy
av *pettson*
Kör massmätaren, spjällpotentiometern och främre lambdasonden samtidigt när du mäter. Dom bör uppföra sej likadant så att säga. Kör det grafiskt om du har möjlighet. Har ingen erfarenhet av programmet livedata.

När du gasar mjukt så ska massmätaren registrera ökat luftintag med samma fina kurva som spjällpotentiometern. Samtidigt ska du se så lamdasonden jobba.
av rymdblomma
Hej,
Har du möjlighet att kolla pa lambdaadaptionerna och lambdaregleringen? Om dom inte har stor avvikelser sa har du inget problem med din LMM.

Har du kollat tomgangsventilen och trotteln on dom är skitiga? Det är ett typiskt fel när den faller igenom pa tomgang.
av timebandit
Trotteln är rengjord men tomgångsventilen har jag inte kollat ännu. Men påverkar den bilen under färd?

Har gjort en snabbfilm av 20 minuters biltur. Visst ryckte den men inte lika mycket som den brukar.
Ca 1 minut in i filmen så börjar jag parkera bilen å låta den stå på tomgång. Några sekunder senare så drar jag ut kontakten till LMM (syns på värdet) och då blir det mesta stabilare.

http://dzn.mine.nu/~timebandit/tandstift/MAF.avi
Storlek: 7MB

Edit:

Hur felsöker jag bränsletryckregulatorn som sitter vid spridarkåpan? Fått tips enligt filmen att bilen får för mycket bränsle... Troligen pga LMM eller för högt bränsletryck?

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]