Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne69
Hej igen i en ny tråd...ingen kunde svara på min förra tråd ang min bil o fläkt. Fläkten går ju fast bilen avstängd men tar jag ur motståndet så håller säkringen o det gnistrar ej från säkringslådan..Satte tillbaka det för o prova o då började det igen så jag undrar om någon kan svara på då om jag ej är ute o cyklar att det är kortis i fläktmotståndet..Får åka till Uppsala o köpa beg finns inga i Sthlms området ens o få tag i. Tacksam om någon kan svara på denna tråd nu.
av lennta
hej undrar bara var säkringen sitter bakom handsfacket har tagit bort den men hittar ingen säkring fläkten går bara på högsta 4 an och säkring 5 och 31 är hela mvh lennta
av nypa00
lennta skrev:hej undrar bara var säkringen sitter bakom handsfacket har tagit bort den men hittar ingen säkring fläkten går bara på högsta 4 an och säkring 5 och 31 är hela mvh lennta

I ditt fall så verkar det som att fläktmotståndet som styr hastighet 1-2-3 som har gått sönder. Prova att byt det så ska du se att du får funktion på fläkten igen.

Säkringen till fläkten bör du hitta i säkringsboxen i motorrummet, uppe i högerhörnet om du står mot fronten och tittar mot motorn.
av lennta
hej tack nupaoo men hittar inte måtståndet bakom handsfacket sen funkar inte farthållaren alls kan det vara relä fel ska leta rätt på verkstads handboken så hittar man väl bättre mvh lennie
av nypa00
Hej,

såhär ser motståndet ut, se om du hittar den nu.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19181067

Vad är det som inte fungerar med farthållaren? Har du kollat om det är några felkoder?
av Danne69
Ska bara tala om att jag fixat min fläkt nu etc o den går bra nu...jag fick byta fläktrelät samt motståndet.
Köpte fläktrelä nytt Volvo original artnr 9494787 o kostade bara 120:- o ett beg relä àla 350:- så det vart ej så dyrt.
av Danne69
Ska besvara bara han som ej hitta sitt motstånd så på min sitter det på vänster sida ner till vänster i en skruv o sen 2 kontakter med matningen etc..Sen finns det en annan typ av motstånd också jag har den den med 5 kylflänsar på o 2 kontakter...finns en som bara har en kontakt o sen sitter det mostånd som du kan byta själv uppe på...så kolla först vilket du skall ha men mitt motstånd satt kapslat o svart så o nere lite till vänster om fläktmotorn
av lennta
nypa00 skrev:Hej,

såhär ser motståndet ut, se om du hittar den nu.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19181067

Vad är det som inte fungerar med farthållaren? Har du kollat om det är några felkoder?
man tackar hittat den kollade med volvo i stockholm dom ska ha cirka 500 verkar lite dyrt ochfarthållaren har inga lampor som indikerar något fel kör i 80 eller 100 sätter på farthållaren händer inget den bara tappar fart får tacka danne åxå han hittade bra pris på sitt mostånd mvh lennie
av nypa00
lennta skrev: man tackar hittat den kollade med volvo i stockholm dom ska ha cirka 500 verkar lite dyrt ochfarthållaren har inga lampor som indikerar något fel kör i 80 eller 100 sätter på farthållaren händer inget den bara tappar fart får tacka danne åxå han hittade bra pris på sitt mostånd mvh lennie

Kolla vid pedalstället om pedalgivarna sitter i läge, så de inte har lossnat eller om någon vakumslang inte sitter i....
Kan vara också vara så att pedalgivaren behöver justeras....

Guide för att läsa felkoder ifall farthållaren har något fel...->
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
av lennta
nypa00 skrev:
lennta skrev: man tackar hittat den kollade med volvo i stockholm dom ska ha cirka 500 verkar lite dyrt ochfarthållaren har inga lampor som indikerar något fel kör i 80 eller 100 sätter på farthållaren händer inget den bara tappar fart får tacka danne åxå han hittade bra pris på sitt mostånd mvh lennie

Kolla vid pedalstället om pedalgivarna sitter i läge, så de inte har lossnat eller om någon vakumslang inte sitter i....
Kan vara också vara så att pedalgivaren behöver justeras....

Guide för att läsa felkoder ifall farthållaren har något fel...->
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
hej ska kolla allt det där åter kommer mvh lennie

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]