Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caysie
#380689
Någon som har mera information om denna motor ?

Finns inte mycket på nätet om EDC alls tycker jag (Electronic Diesel Control)

Hur fungerar styrningen av pumpen laddtrycket osv. rent teoretiskt.
Hur fungerar tex. återkopplingen som sitter på en av spridarna ?

Min bil har ett MSA15.6 tror jag ( 850 -96 )
Användarvisningsbild
av sidhabo
#380752
Ok, kan inget om din motor ....
Men multi träffar på google för
volvo d5252t
volvo edc och
volvo MSA15.6

iofs mycket lastbil och båtmotorer ......
av caysie
#380799
Jo visst får man träffar på sökorden, men kolla vad inehållet är då, inte är det några intressanta fakta direkt.
Första träffarna hänvisar ju till den här tråden tex. Resten är mest helt generell styrning av dieselmotorer.

Skulle vilja ha en manual på motorn och en förklaring av Bosch MSA15.6 systemets komponenter och funktion.
av *pettson*
#380912
Då föreslår jag att du går in på volvo på måndag när portarna slår upp, så säger du till mannen i reservdelsdisken att du vill köpa insprutningshandboken på MSA15.6 Djupare än så kommer du inte i insprutnings systemets konstruktion och funktion.
Sen är frågan hur intresserad du är av själva motorn? Den enda bok som djupt går in i vilken motor som helst är renoveringshandboken som ges ut. Men renoveringshandböckerna innehåller inte nåt om varför saker och ting är som dom är. Dom innehåller bara kalla fakta, förvisso i pedagogisk ordning, ofta med bilder.
av caysie
#381006
Visste inte att Volvo sålde en sådan bok, dessvärre är våran lokala Volvohandlare mycket ointresserad av all form av reservdels hantering och kundvård. Men nya bilar eller deras egna begagnade pratar de gärna om.
Ska prova att fråga nästa gång jag är där.

Tänker byta kamrem, och på en TDI är det en del att ställa in, därför undrade jag.

Och ja jag vet att det "egentligen" behövs en dynamisk inställning hos Volvo. Men i 99%, så fungerar
det aldeles utmärkt att bara byta. Har bytt på flera 4cyl VW TDI motorer med samma styrsystem och de
fungerar alldeles utmärkt utan justering. Men man måste vara MYCKET noga med att allt hamnar
EXAKT lika som innan. Och gärna kolla igen efter att remmen "gått in sig" ett tag.

En liten berättelse om våran lokala Volvo handlare :

En bekant lämnade sin 850TDI till "lokala" Volvo handlaren/verkstan för kamremsbyte och justering, de undrade
om han inte kunde fråga VW verkstan istället, eftersom de inte hade skruvat med någon VAG TDI tidigare.
Där skarattade de och sa åk du tillbaka till Volvo, den där har inte vi någon info om alls.
Så Volvo bytte remmar och löphjul + vattenpump. En vecka senare så rasar motorn och de får renovera
toppen åt honom. Efter den reparationen gick motorn ca 2000mil, innan remmen kuggade över igen.
Verkstan sa att jaja den har ju gått 38.000mil, så då får man räkna med haveri. De bekostade inte
reparationen och menade att den hade ju gått i 2000mil sedan de rörde den sist.
En arbetskamrat köpte sedan bilen billigt och håller som bäst på att plocka ihop toppen igen.
Kamremsspännaren satt helt lös, på pumpremmen hade de förväxlat spännrullen och löphjulet, de satt på fel platser. :-DD
av caysie
#381590
Jo han har nog sitt säte i en Volvo :-DD

Nej, de gör säkert bra jobb också på den verkstan och orten är liten, så jag avstår helst från att
hänga ut dem här....

Men för att svara på min egen fråga, så var svaret VADIS, hittade allt jag ville veta och mer därtill :D

Konstigt att ingen här i forumet tänkte på det ?:-/
Har man VADIS behöver man inget mera ;-//
av *pettson*
#381604
Du har bara så fel på nåt sätt. Förvisso är jag glad att du hittat vad du sökte, men inte var det särskilt djup info då.. VADIS må innehålla mycket. Men dom viktiga bitarna sköttes inte av volvo på rutin så att säga, därav hamnade dom inte heller i det programmet. Dom sakerna förblev i sina respektive handböcker. Såsom just inpsprutnings system oavsett modell (ingående information inklusive felsökningshandledningar med mera) renoveringshandböcker med all den djupare infon.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]