- lör 20 feb 2010, 11:51
#381006
Visste inte att Volvo sålde en sådan bok, dessvärre är våran lokala Volvohandlare mycket ointresserad av all form av reservdels hantering och kundvård. Men nya bilar eller deras egna begagnade pratar de gärna om.
Ska prova att fråga nästa gång jag är där.
Tänker byta kamrem, och på en TDI är det en del att ställa in, därför undrade jag.
Och ja jag vet att det "egentligen" behövs en dynamisk inställning hos Volvo. Men i 99%, så fungerar
det aldeles utmärkt att bara byta. Har bytt på flera 4cyl VW TDI motorer med samma styrsystem och de
fungerar alldeles utmärkt utan justering. Men man måste vara MYCKET noga med att allt hamnar
EXAKT lika som innan. Och gärna kolla igen efter att remmen "gått in sig" ett tag.
En liten berättelse om våran lokala Volvo handlare :
En bekant lämnade sin 850TDI till "lokala" Volvo handlaren/verkstan för kamremsbyte och justering, de undrade
om han inte kunde fråga VW verkstan istället, eftersom de inte hade skruvat med någon VAG TDI tidigare.
Där skarattade de och sa åk du tillbaka till Volvo, den där har inte vi någon info om alls.
Så Volvo bytte remmar och löphjul + vattenpump. En vecka senare så rasar motorn och de får renovera
toppen åt honom. Efter den reparationen gick motorn ca 2000mil, innan remmen kuggade över igen.
Verkstan sa att jaja den har ju gått 38.000mil, så då får man räkna med haveri. De bekostade inte
reparationen och menade att den hade ju gått i 2000mil sedan de rörde den sist.
En arbetskamrat köpte sedan bilen billigt och håller som bäst på att plocka ihop toppen igen.
Kamremsspännaren satt helt lös, på pumpremmen hade de förväxlat spännrullen och löphjulet, de satt på fel platser. :-DD