Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Jag har funderingar på en Bi-fuel, helst en S60.

Är det något speciellt man skall se upp med när det gäller dessa bilar?

Hur ofta skall dom servas och vad kostar det ungefär?

MVH
Johan
Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Kul att du är sugen på gasbil. Jag köpte min V70 i augusti i år, det som verkar kunna krångla är att gasregulatorn läcker internt (membranet går sönder) Du finner mer trådar här om detta ifall du söker på Bi-Fuel. Detta märks främst genom att vbilen blir svårstartad vid kallstarter under 10 grader, den startar alltid men du får köra lite längre på startmotonr, 5-10 sek. Regulatorn är ganska dyr att byta, går ej att bara byta membran, kostar runt 10-120000 kr att byta.

Serviceintervallet är 2000 mil/ 1 år på dessa, gäller även efter MY05.

Har inte full koll på servicepriserna men det som tillkommer är tryckkontroll och dränering av gasfilter vid varje service, sedan ska det var 8000:e mil bytas gasfilter. Tror dock inte det är ngn faslig skillnad i servicepriser, ring din närmaste volvohandlare o fråga.

Sedan är ju fordonsskatten bara 1100 kr, jag parkerar gratis i min kommun samt gratis motorvärmarplats på jobbet vilket sparar mig ca 2500 kr per år i p avgifter.

Sen är väl den största vinsten att när man kör på biogas så bidrar man nästa inte alls till några utsläpp :P

Kolla även in http://www.forumgas.se
av Fred
Martin,
Du kan ändra i ditt första inlägg om du vill... :wink:

Johan,

Klart du ska ha en gasbil!! Det borde alla ha, åtminstone de som rör sig i närheten av gasmackar! :wink:

Som Martin skrev kan gasregulatorerna ge upp. Jag har en känsla av att detta verkar ske runt 15000 mil, min bil hade gått drygt 16000 men jag tror att felet funnits där ett tag.

I övrigt är det ju så att BiFuel har ett helt extra system så att det är större risk att något går sönder än på en vanlig 140 hk-bil är ju inte så konstigt.

Hur mycket känner du att du kan fixa själv med bilen? Om du kan göra lite grand så kan du komma undan med väldigt låga servicekostnader. Detta gäller om du köper en bil där inga volvogarantier finns kvar så stämplarna i serviceboken inte betyder något längre.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att köpa bilen från en stor, seriös handlare! Då har du konsumentköplagen på din sida om något skulle gå fel inom sex månader/tre år.

Var bor du någonstans?

Mvh
/Fred
av johan086
Tackar så mkt för tipsen!

Jag bor i Ljungskile men jobbar i Stenungsund där det finns en mack. Är även ganska så ofta i Uddevalla som också har en gasmack. Sedan vet jag att jag kommer att se det som en stor utmaning att köra så länge som möjligt på gas innan bensinen tar över :)

När jag letar bil så kollar jag mkt på hur långt den har gått. Av det jag har läst här på forumet så känns det väldigt viktigt eftersom det verkar finnas tendenser till att vissa delar på gasbilar havererar kring 15 000 mil.
Under 10 000 mil vill jag helst. Är det kamremsbyta vid 16 000 mil på dessa bilarna?

Jag kör idag en S80 140 hk. Är det ungefär samma prestande för en gasbil?

Priser för service/reparation får man ändå leva med om man är med och räddar miljön :) Mitt alternativ till Bi-fuel är dessutom S40/V50 2.0D, och dessa är ju jävulsk dyr service med sitt eländiga partikelfilter!

Hur ser ni annars på Bi-fuel som pendlarbil? Jag kör ca 2000-2500 mil per år och är då såklart även lite inne på diesel. Kan man "räkna hem" en gasbil trots att man kör såpass mycket?

//Johan
av Fred
johan086 skrev:När jag letar bil så kollar jag mkt på hur långt den har gått. Av det jag har läst här på forumet så känns det väldigt viktigt eftersom det verkar finnas tendenser till att vissa delar på gasbilar havererar kring 15 000 mil. Under 10 000 mil vill jag helst.

En annan aspekt i detta kan ju vara att en bil som gått längre kanske mycket redan är bytt i. Som min bil till exempel, den har snart gått 18000 mil men förrförra året byttes gasfördelare, gasregulator och spjällhus på den. Då kan man ju argumentera ifall en bil som gått säg 12000 mil är bättre att köpa än min...? Jag skulle tro att om man hittar en välhållen långmilare som fått mycket utbytt så får man väldigt mycket mer för pengarna.
Är det kamremsbyta vid 16 000 mil på dessa bilarna?

Japp! Dock är det inte så fasligt mycket pengar för att få det gjort i och med att en service ingår i priset.
Jag kör idag en S80 140 hk. Är det ungefär samma prestande för en gasbil?

BiFuel har också 140 hk. Skillnaden är att bensinmotorerna har 140 hk vid 3500 rpm och BiFuel (på gas) har 140 hk vid 4000 rpm.
Hur ser ni annars på Bi-fuel som pendlarbil? Jag kör ca 2000-2500 mil per år och är då såklart även lite inne på diesel. Kan man "räkna hem" en gasbil trots att man kör såpass mycket?

Mycket svårt att svara på utan att göra en hel del räknande...men jag tycker inte att man ska skaffa en gasbil enbart för kronor och ören utan man ska i första hand köpa en gasbil för att man vill göra det man kan för miljön. Därför är det kul att läsa att du kommer se det som en sport att köra så mycket på gas som möjligt! Precis så känner jag också! :D Jag har, på två år, endast kört runt 10 mil på bensin (icke inräknat de tvingade milen vid kall motor)!

Slutligen vill jag också tipsa dig om http://www.forumgas.se. Ett mycket trevligt forum för oss gasoholister! :D Dessutom kan du kika på min förbrukning under två år här! Titta gärna på bensinförbrukningen! :wink:

Mvh
/Fred
av kristofferz80
Klart du ska ha en gasbil-

JAg köpte min i augusti och håller nu på att byta ut läckande gasdetaljer (ca 18000:-) på min v70- 07 11300 mil, min far har en s60 -05 10500mil och har "bara" haft problem med framvagnen (standardfel) på 1,5 år

Vi bor i trollhättan och jag har på 650 mil endast förbrukat ca: 30 l bensin :) jag kör uteslutande på gas, förutom 5-7 mil när jag skulle tömma gastanken inför en reparaton (säkerhetsventilen i trycktanken).

helt klart det bästa miljöalternativet, om du kör upp emot 2500mil så får du ju inte ha något emot att tanka ;) dock är det trevligt då det tar en liten stund och man disskuterar och jämför med andra som har gasbilar då man fyller upp gas.
av Fred
kristofferz80 skrev: dock är det trevligt då det tar en liten stund och man disskuterar och jämför med andra som har gasbilar då man fyller upp gas.
Det där stämmer verkligen! Till och med här i Stockholm, där folk inte gärna börjar samtala med främlingar speciellt ofta, brukar det titt som tätt bli lite snack vid pumpen. Just nu pratas det mycket om gasbristen, tyvärr, men annars pratar man om förbrukning, hur man trivs med bilen, hur länge man kört gasbil och varför man valde det etc. Väldigt trevligt tycker jag! :D
av johan086
Fred: Du har en poäng där med miltal/utbytta delar. Det här med lågt miltal kan vara en gammal grej som hänger kvar för mig.

Ok, men vilka grejer är det man skall kolla extra efter på Bi-fuel om man är spekulant på en sådan? Gasregulator har jag hört något om.
Skall man testa något speciellt när man kör dom?
av Fred
Läckande gasregulator är mycket svår att felsöka om motorn är varm. Om bilen dock stått still över natten och det är under 10 C° så kan man göra bubbeltestet. Sök på forumet så kommer du hitta trådar där jag förklarar hur det går till och teorin bakom. Dessutom märker man att motorn behöver lite längre tid på startmotorn än normalt när det är kallt, fast har man aldrig kört bilen är det ju svårt att avgöra.

Du ha en bil med nya versionen av gasspjäll, den med gul etikett. Sök på detta också, finns massor av trådar om det.

Det kan också vara intressant var och hur bilen körts. Håll dig borta från gamla taxibilar då dessa har haft problem med ventilsätena så topplocken måste bytas. Är det dock en taxi med nyligen bytt topplock kan den ju vara bra.

Komplett servicebok är viktigt och på just BiFuel är det viktigt att de servats av mekaniker som är duktiga på just BiFuel. Mindre verkstäder kan till exempel glömt/bortsett från att byta/rengöra gasfiltret vilket kan leda till onödigt mycket olja i gastankarna. Kolla stämplarna och ring gärna runt till verkstäderna och hör efter hur deras kompetens är när det gäller gasbilarna.

I övrigt gäller allt som har med vanliga S60 att göra. Det finns också en massa trådar om köpråd och vad man ska tänka på vid beg.köp så gör en sökning på det också!

Jag tror inte man behöver vara så rädd att köpa en långmilare när det gäller dessa bilar. Det är nog väldigt ovanligt att de buskörts och rost verkar inte vara något problem. Vi har flera exempel på P2-bilar som gått långt över 40000 mil och fortfarande går som klockor, dock är det inte lika vanligt med BiFuel men det beror ju på att det inte finns lika många. Min bil känns fortfarande som om den vore ny trots att den närmar sig 20000 mil! Fin är den också! :D

Mvh
/Fred
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]