Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chrasher
Vad kostar det att byta en sliten framruta på en v70 -03?

Är den sliten så är det väl nästan omöjligt att få den på försäkringen om man nu inte knackar hål på den själv förstås.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag var faktiskt in till glasfirman med exakt samma frågeställning i början av året. Enligt dom så var min slitna ruta en trafikfara och gick på försäkringen. Sant eller ej... har inte bytt ännu men tänkte ringa mitt försäkringsbolag och höra vad dom säger. Sen förra tillfället har jag ju iofs fått ett stenskott också men det är varken i synfältet eller på väg att spricka på något vis.

Skriv gärna vad du kommer fram till om du gör det före mig!
av Fred
Det (typ) alla glasfirmor gör är att skriva en skadeanmälan att ett stort stenskott eller en spricka skymmer sikten för föraren. Glasfirman får jobbet, kunden betalar självrisken och försäkringsbolaget står för kostnaden. Detta är mer branschpraxis än något kunden måste "smygfråga" om.
Hmm ok. Måste man åka till volvo om man har volvia som försäkringsbolag?
Fred skrev:Det (typ) alla glasfirmor gör är att skriva en skadeanmälan att ett stort stenskott eller en spricka skymmer sikten för föraren. Glasfirman får jobbet, kunden betalar självrisken och försäkringsbolaget står för kostnaden. Detta är mer branschpraxis än något kunden måste "smygfråga" om.
Användarvisningsbild
av hakank
Jag bytte förra året pga av ett stenskott som börjat spricka upp. Dock inte i siktfältet. Ringde min lokala glasfirma som fixade allt med vad försäkringar osv hette. Bara att köra dit, hämta bilen och betala självrisk när jag hämtade ut. Det var inte ens en diskussion hurvida det gick på nån försäkring eller inte. Jag fick uppfattningen att oavsett skada i rutan så blir det ersatt via försäkringen.

Till saken hör att man kunde teckna en extra försäkring som täcker självrisken nästa gång man byter för tre-fyra hundra om året. Den tog jag eftersom det oundvikligen blir stenskott här i sthlm under vintern i rutan. (Grusat som halkbekämning på de små villavägarna. Gruset fastnar i grovmönstrade vinterdäck och sedan bär det ut på motorvägen med mycket tät trafik. Har redan två nya hål sedan i våras)

/Håkan
När jag bytte den utslitna vindrutan på min V70N -03 för två år sedan (nov 2007) fick jag betala 7200 kr hos Rejmes i Linköping. Min bil har regnsensor men jag vet inte hur mycket dyrare det blev på grund av det.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]