Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av javavagen
Hej!

Har en Volvo 850GLT-97 som drar tjuvström.(c:a 5A!!!!!) :(
Har lokaliserat felet till en gul kabel som går från batteriet.
Vad går denna kabeln till? :???:

Mvh Janne :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ganska säker på att det är luftpumpen. Ta ner plasten under fronten och koppla ur relät där. (Hittar du den gula kabeln där?)
Användarvisningsbild
av javavagen
Det var reläet!
Det hade kommit in fukt tydligen så det var helt oxiderat inuti.
När jag lossade kontakterna rann det vatten ur dem, och eftersom det sitter precis innanför ena luftgallret i fronten,
så misstänker jag att vattnet kommit därifrån.(antingen vid tvätt eller mötande trafik i regnväder)

Lite bakgrund till det hela , någon mer kan ju ha användning av detta tips.

Batteriet laddade som sagt ur sig på mindre än ett dygn (det gick ju 5-6A genom batteriet när bilen var helt avstängd).
Jag ryckte alla säkringar men strömmen minskade inte. Jag ryckte alla relä innanför säkringarna och även under instrumentpanelen men strömmen minskade inte då heller.

Från batteriets pluspol går det en knippe med kablar som är ihopklämda med en kabelsko.
Det är 6st röda och en gul som sitter mitt i härvan.
Jag särade på dem för att ta reda på vilken som drog ström, och det visade sig vara den gula som var boven.
Tre av de röda går till säkringsdosan, två röda går till tändningslåset , och en röd går till en databox.
Till reläet (grått) till luftpumpen går ingen gul kabel så förmodligen sitter en koppling någonstans på vägen dit.

Återkommer med mer info när allt är fixat.

janne :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
Frågan är hur din luftpump mår? Den har antagligen inte gått på länge och sannolikt tagit in vatten och packat ihop den med.
Användarvisningsbild
av javavagen
Jag rengjorde reläet och kontakterna med massa oxide clean , och värme.
Tjuvströmmen försvann. Kommer den åter får jag väl byta relä.
Hm, luftpumpen, kan det vara den som gör att lambdalampan tänds emellanåt?
Vad har den egentligen för funktion?

Janne :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
Oxiden i reläet kan mycket väl ha gjort att lambdalampan tänds. Drar du ur den klena kabeln, styrkabeln till reläspolen, tänds lampan.
Du kan kortsluta den kontakten på reläet mot jord, då ska fläkten snurra igång. Reläspolen får matning internt i reläet via den feta kabeln du nämnt och drar genom jord på den klena, styrs av motorelektroniken. Luftpumpen blåser luft i avgasgrenröret vid kallstart, nån miljögrej som påskyndar förbränningen.
Inget händer egentligen om pumpen inte funkar annat än att bilen släpper ut lite mer skit vid kallstarter.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Styrenheten vill känna belastningen av en reläspole, annars sätter den felkod. Så det går att sätta ett vanligt extraljusrelä i stället och skita i pumpen.
MEN styrenhetens självdiagnos har utvecklats lite, på senare modeller kör den pumpen en liten stund 10 minuter efter start och kollar så lambdasonden reagerar på ökad syrehalt i avgaserna. Vet inte om det kom 97 eller 98. Då blir det svårt att lura styrenheten med bara en reläspole.

Normalt går den alltså bara i 45 sekunder vid kallstart innan lambdasonden har blivit varm och börjar mäta.

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Ny helg, nya möjligheter. Nu fick även f[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Riktigt bra jobbat. Jag har faktiskt varit med om […]