Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silver08
Hej!

När jag renoverade bilen för 1 år sen köpte jag en helrenoverad topp från en kille
på blocket som hade kvitto. Toppen är renoverad på dixner motor i sundbyberg.

När jag kommit hem och ska dra dit den så inser jag att vevhusventilationen inte
ser likadan ut samt att oljekanalerna inte ser exakt lika ut.

Jag börjar undersöka och hittar snabbt vad jag tror är en datumkod på toppen.
(92) står det i en ring. På min orginaltopp som ska va årsmodell 96 står det (96) på.

Slutade med att jag fick lämna in min orginaltopp och lägga den andra på hyllan.

Nu är det så att jag har en annons ute på blocket och en kille har köpt den, han har
själv en Volvo 850 GLT 1992 och behövde en fräsch topp. Så han köpte denna av mig
för 6000kr, jag bjöd på frakten.

Men nu ringer han och säger att den inte passar, finns ingen anslutning i toppkåpan för
vevhusslangen bland annat säger han.

Och det stämmer, det är en 92a, då såg väl vevhusventilationen inte likadan ut som på min 96a?

Killen har alltså fått exakt samma problem som jag hade med min 1996 modell.
I annonsen har jag skrivit att toppen är från en 850 GLT 1992, har jag gjort fel?

Någon som kan hjälpa mig identifiera denna topp som jag sålt till honom, är det en 92a?
http://www.blocket.se/stockholm/Helreno ... ?ca=11&w=1

Snabba på å svara, killen vill ha svar! Behövs mer bilder kan jag maila.

Mvh Stefan
av *pettson*
Vad säger att HAN har en 92års motor i sin?.. Det är upp till honom att kontrollera detta. Han bör ha ett gjutdatum även han. Det är ju inte ovanligt med utbytta motorer nämligen.
Och ärligt talat hade JAG inte tagit tillbaka en topp om det visar sej att kunden faktiskt inte kontrollerat om det passar. Det är inte säljarens ansvar.

Hursomhelst..92:har iallfall mej veterligen inte toppen nåt utsläpp på ventilkåpan. OCH OM man skaffar en sån topp som har utsläpp i toppen så går det utmärkt att plugga det hålet.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]