Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av saxberg
Hej, När jag gasar, släpper gasen och växlar mellan låga växlar hörs en "klonkande" ljud nånstans från drivlinan.
När man gasar lite extra så känns det som om nånting "knuffar" till bilen, kan det vara bakaxeln som rör sig på något sätt? Va kan de vara som är slitet/behövs bytas?
Börjar bli riktigt irriterad på att köra såhär och de kan inte va bra så är jätte tacksam för svar.

Mvh saxberg
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bussningarna på de övre stagen till bakaxeln?
(Som det ser ut på bilderna har de varit utsatta för... en viss belastning. :lol: )
Användarvisningsbild
av Tallen
Så lät det och betede sig ena 245:an jag hade strax innan bakre knutkorset gick... bror nog oxå lite på den där lite "hårda belastningen"... bara lyfta upp och rotera ena hjulet fram och till baka flera ggr för att testa och lyssna... kan va bra att ta någon till hjälp då det kan vara svårt att höra själv i bland... på min satt det bara i ett "öra" på korset.. så jag såg det när jag gjorde så...!! :D
Användarvisningsbild
av NisseHult
saxberg skrev:När man gasar lite extra så känns det som om nånting "knuffar" till bilen, kan det vara bakaxeln som rör sig på något sätt?
Får du någon kursändring som du måste parera när du gasar/släpper av?
Det tyder isf på dåliga bussningar i bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Tallen
det är ju sant förståss... är ju åtminste hyffsat att byta... inte så dyrt och inte så svårt... bror på om man har verktyg förståss!! och om man gjort det förut :lol:

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]