Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrTurbo
Hej på er.

Startade mina dagar bakom ratten i en röd volvo 245 och nu lutar det åt att jag skall återuppleva det efter 14 år bakom ratten i div olika Saabar. 8)
Kan väl påpeka att det inte är HELT nödvändigt men min far har en rostfri 245 -87 stående som han tänker skrota vilket jag tycker är synd så tänker ha bilen som extrabil / vinterbil / dragbil etc. Bilen är besiktigad UTAN ANMÄRKNING i våras så det kan tyckas extra onödigt att skrota den, problemet är dock som följer.

Den har en B230K motor som startar och går när den vill. Ibland startar den ibland inte, ofta dör den går inte att starta och startar efter en stund etc. Tydligen går det otroligt fett och surar ner sig. Har hört att just dessa "K" har en förgasare som kan krångla. Så vad skall jag göra för att få löst det problemet? Klurar på att;
a) Byta insug och förgasare till någon av de vanligare modellerna. Vilka passar i så fall och vad rekommenderas.
b) Byta hela motorn rakt av. Några förslag?
c) Hjälpa gubben att dra den till skroten och slippa en massa bekymmer....

När väl bilen går kommer jag att försöka trimma den så det kan man ju ha med i förutsättningarna. :)
Senast redigerad av 1 MrTurbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Men snälla någon då. ??:-/

Ingen som har lite nyttig info? Tänkte ni ville ha över en saabägare till volvolaget... :roll:
av Rådlös
Byt motorn till en E eller F-modell. F kanske kräver lite mer av kringutrustning m.m, om den har katalysator. Hursomhelst så bör det inte vara några problem med att få tag på en passande motor.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Är det insprutning vi snackar då? Jag har inga större mekerfarenheter när det gäller volvos motorer så det får inte bli för avancerat. :) Helst det elektriska vill jag slippa...
Användarvisningsbild
av marasp
Jag tycker det är synd att skrota en rostfri bil!
måste finnas någon bättre lösning...

min 240-88 startade inte då var det säkringen som sitter i motor rummet
går från batteriet till tändspolen kostade inte en krona :P
Användarvisningsbild
av MrTurbo
marasp skrev:Jag tycker det är synd att skrota en rostfri bil!
måste finnas någon bättre lösning...

min 240-88 startade inte då var det säkringen som sitter i motor rummet
går från batteriet till tändspolen kostade inte en krona :P
Denna startar ju oftast (inte alltid) när den är kall, men stannar när den börjat bli / är varm och är sedan otrevligt svår att få igång igen. Kan det vara annat än förgasare? Någe med tändning etc?
av Rådlös
Utan att spekulera i vad ett eventuellt fel kan vara, så tar vi modellbeteckningarna i stället. E hette dom med det enklare Bosch-insprutet K Jetronic, tror jag det hette. F hette dom modeller med det lite modernare insprutet LH 2.2 och senare LH 2.4. F-modellerna har katalysator. Jag är något osäker, men det var nog ingen självklarhet med katalysator på E-modellerna.
Om man tar en komplett motor med alla givare och yttre enheter, så behöver man ju inte fundera så väldigt mycket på vad det ena eller andra skall vara till. Om man vill försöka lära sig lite ändå, så kan man kolla på den här sidan:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Då får man lite bättre förståelse om dom olika delarna.
Vill man göra det enkelt för sig, väljer man en E-motor. Den har förhållandevis lite elektronik.
K-modellen med sin förgasare är mer än ökänd för sin hopplösa funktion.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Fy vilken otrevlig bil! :evil:

Den Spottar, hostar skjuter och ryker SVART!
Skulle kanske gått till skroten. :oops:

Ingen tomgång heller, så fort man skall iväg i en korsning rycker hela bilen. (dör, går, dör, går)
Skall jag lägga 600:- på insug & förgasare från en 230A eller är det någe annat?

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]