- lör 18 jul 2009, 13:53
Jag har ett obehagligt missljud på min XC70 D5:a som gått drygt 20000 mil. Detta "skrammel" uppträder precis mellan 1900 - 2000 rpm, bilens hastighet har ingen betydelse så det går att framkalla även när bilen står still i P-läge (automat). Växellådsoljan är senast bytt för ca 5000 mil sedan och sedan dess har inget stort gjorts på bilen utom normal service. Ljudet går mest att beskriva som en plåt som vibrerar och skramlar. Det är väldigt störande eftersom bilen normala varvtal vid 70-90 km/h ligger just vid 1900-2000 varv.
Någon som har en idé på vad detta kan vara? Jag har provat att stå utanför för att lokalisera ljudet till någon del av bilen men motorljudet vid 2000 varv är så pass högt att det i alla fall ställer till det för mina öron att höra varifrån ljuden kommer. Sista tillägg är att det är betydligt högre ljud när bilen är varmkörd än när den är nystartad...
Någon som har en idé på vad detta kan vara? Jag har provat att stå utanför för att lokalisera ljudet till någon del av bilen men motorljudet vid 2000 varv är så pass högt att det i alla fall ställer till det för mina öron att höra varifrån ljuden kommer. Sista tillägg är att det är betydligt högre ljud när bilen är varmkörd än när den är nystartad...
- By klacken