Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:cry: En gott behandlad -96 850 med 2-liters motorn, automat fick sig en motortvätt under solskenet idag. Pärlan ska säljas. Har gjort många mtvättar förut, kör på med varmt vatten, avfettning, svamp å diskborste...INGEN högtryck...aldrig haft problem.
Men efter några timmars tork körde jag ca 500 m, bara för att ta bilder, stannad bilen, och 10 minuter senare körde jag hem igen. Väl hemma stoppade jag å skulle starta igen....började det...
Går runt fint men går liksom på låg hackig tomgång före den stoppar efter cirka 5 sek. 3-4 startförsök senare går den bara runt utan att starta... :cry:

Har haft upp tändhattarna å där var det snustorrt nere vid stiften, läst här att det var vanligt problem.

Lite panik nu, eftersom hon är felfri och ska säljas, men så kommer det här nu!!!

Var ska jag söka? Nåt vanligt fel som uppstått? Hjälp :-O)

Lade till bilmodell i rubriken.
/Tomas88
Hmm, nej...startmotorn går helt normalt. Läste igenom tråden du la ut. Tvivlar på att det är det. Visst, liknande symtomer men....Har gått igenom kontakter å säkringar nu å sett efter korrision eller fukt. Nu är det bara för mörkt, tar en ny runda imorgon :(
Tycker det bara var så konstigt att det skulle komma EFTER några prövstarter OCH aldrig haft problem med bilen på nåt sätt, har servat den gott.
Ingen vits å dra ut batteriet på mer ström förrän jag sett på mer saker...men vad ska jag se mer på?
Det är automat, så bogsering blir, hmmmm...ja svårt :wink: Ja, jag tänkte på fördelaren, den var torr å fin. Såg däremot att en av de blå gummipackningarna till spridaren nr 5 var lite längre "upp"... :shock:
Har kollat oljan å det var inte vatten i den, men NU såg jag nåt konstigt. Har INGA oljeläckager på bilen, men det var under lägst-nivån.
Fattar inte vad som hänt. Krøp under å jag undra om jag blivit utsatt för sabotage. Där var det nån droppe vid trågpluggen... :twisted:

Så nu fyllde jag på en liter, å då startade den med en gång, nu på tomgång så går den lite ojæmt, hackar till var 10 sekund :(

Nåt jag ska tänka på eller göra när den gått runt på lite olja å hackar så där? OBS, Oljelampan har inte lyst.
av *pettson*
om du hade lite under min nivån spelar ingen roll för om motorn går att starta eller inte.. det var INTE ditt startproblem iallafall med 3000% säkerhet.. om du nu inte besitter nån väldigt underlig modell?
Jag råkade ut för EXAKT samma problem som dig för en vecka sedan. Men jag tänkte att jag gör en ordenlig tändservice, så jag for och köpte, tändstift, födelarlock och rotor.

Bytte delarna och testade starta bilen, men den bettede sig likadant. Ja ja, tänkte jag och for till Biltema för att köpa en modelanpassad tändkabelsats. Bytte den och nu går bilen som en pärla igen.

Om du har biltema nära tillhands så far och köp en tändkabelsats, art.nr 57-140, pris 599: -

Meconomen tar 1300: -för en tändkabelsats och Volvo tar 1950: -för en tändkabelsats.
Ok, jag förstår tankegången, stift, fördelare och rotor är ganska nybytt. Tror jag ska gå på den tändkabelsatsen jag. Dumt nog så är det påsktider...men hänger på låset till biltema tisdag gissar jag :)
Hmm, nervös väntan det här... :(
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]