Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett problem med min 440 GLT -89.
Den går rätt bra, lite ojämn tomgång, men det kan jag leva med.
Värre är att motorn när som helst utan förvarning bara kan stanna. Jag vet inte om det är gnista eller soppa som saknas, men jag tror på bensin för den kan tända till lite grann innan den dör igen. Jag blir stående vid vägkanten 10 minuter tills jag precis bestämt mig för att ringa efter hjälp då jag försöker starta den en sista gång och då går den igång hur fint som helst. Detta har hänt en 5-6 gånger de senaste månaderna. Någon som kan gissa vad det kan bero på?

/Matvan
Jag skulle kolla fördelarlock och rotor, kanske tändkablar.
Min bil gick ju hur fint som helst, men hade ju dedär att den stannade ibland.
Den heldog också, för kolbiten var helt borta :lol:
Annars finns det ett antal trådar som beskriver såna problem som du har men har testat lite mer.
Det är det jag nästan tror också.
Problemet är att jag inte vill kosta på bilen så mycket i onödan (den ser rätt rostig ut och dess öde kan beseglas på besiktningen rätt som det är) och problemet uppkommer ju så sällan.
Hur tar jag reda på vad det är som är fel nästa gång det händer?
matvan skrev:Det är det jag nästan tror också.
Problemet är att jag inte vill kosta på bilen så mycket i onödan (den ser rätt rostig ut och dess öde kan beseglas på besiktningen rätt som det är) och problemet uppkommer ju så sällan.
Hur tar jag reda på vad det är som är fel nästa gång det händer?
Om bilen nu är i det skick att du inte vill kosta på den allt för mycket, så köp en bränslepump från någon bilskrot. Kolla denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... mp#p266917
Han köpte en beggad pump för 400kr. Det är klart att man inte kan vara säker att pumpen håller länge. Men det är betydligt billigare än att köpa en ny om man inte vill spendera allt för stora summor på bilen, men ändå ha en fullt fungerande bil.
Det sitter en vakumklocka på soppareturen, har jag för mej, och jag har själv råkat ut för att den har pajat och då letade jag länge innan jag kollade den. Så det är nog ett tips lika gott som något. Så kolla den, du kan ta bort den helt för att kolla, men du ska inte köra vidare utan om det visar sej att det funkar utan. Den sitter där från början och den behövs säkert för att hålla något tryck någonstans på vägen.
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]