Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min torkarmotor bak har dött.
På skroten finns ett antal men idag frågade en man på en skrot i Sverige om jag hade höger eller vänsterparkeringsläge på min torkare?

VA!? Någon som kan hjälpa? Min motor är död och torkarbladet står rakt upp. D.v.s. kl 12 så jag vet inte.

Hjälp mig, Marcus
Jag skulle tro att du har vänsterläge eftersom du har en 04:a. Dock finns det de som tycker att det är ballare med högerläge, som kom vid faceliften 05, så de har bytt. I ditt fall kan du välja! :D Jag tror inte att det skiljer någonting mellan modellerna utan att det bara är att byta rakt av. Jag vet att jag sett något mektips om detta men kunde inte hitta det nu, varken här eller på svxc.se.

Mvh
/Fred
På min 04:a står torkaren åt höger i "viloläge" Tror det var på MY04 som det ändrades. 03:or står åt vänster vet jag.
Stupid-Flanders skrev:På min 04:a står torkaren åt höger i "viloläge" Tror det var på MY04 som det ändrades. 03:or står åt vänster vet jag.
Aha, där ser man! Jag "hade för mig" fel! :wink: Tack för korrigeringen Stupid-Flanders!

Mvh
/Fred
av ank9
...och jag har en -03:a som original har parkeringsläget till höger. Är säker på att det är så från fabrik eftersom enda ägaren innan mig är min pappa och han har aldrig försökt facelifta eller haft problem med torkaren så den har behövts bytas ut...

Dock har jag nu fått problem med att torkarmotorn har börjat kärva, så om någon har Hayne´s arbetsbeskrivning eller dyl på hur man plockar loss denna vore jag tacksam för en sådan:)
Det är lätt att plocka loss den. Ta bort inredningen i bakluckan, 4 torx-skruvar, så ser du motorn med alla skruvar och kontakter till den. Kom bara ihåg att lossa torkararmen på utsidan först =)
ank9 skrev:...och jag har en -03:a som original har parkeringsläget till höger. Är säker på att det är så från fabrik eftersom enda ägaren innan mig är min pappa och han har aldrig försökt facelifta eller haft problem med torkaren så den har behövts bytas ut...

Dock har jag nu fått problem med att torkarmotorn har börjat kärva, så om någon har Hayne´s arbetsbeskrivning eller dyl på hur man plockar loss denna vore jag tacksam för en sådan:)
De måste ha ändrat mitt i 03 i så fall. Har två stycken på jobbet som haft 03:or och på båda dessa var det vänsterläge.
hej.
du ser på amen vilket park-läge den har den är lite vinklad 30 mm från fästet skall luta snett nedåt.det är länge sedan jag smorde upp min. om jag inte minns fel kan man välja när man sätter ihop motorn ett r alt l- hål i ett kugghjul. är inte 100 säker, kan förväxlas med någon annan jag ren.
isak.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]