Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#528038
Hejsan mitt första inlägg här. Min v70 00 beter sig lika dant. Jag har bytt antenring och även delen som nyckel lägena sitter i "minns inte vad den hette" men har fortfarande samma problem. Jag har kolla felkoder tidigare minns dock inte vad det vart för kod men det va något med imobilizer typ dålig kontakt. Är det ingen som lämnat in sin bil och fått svart på vitt vad det kan vara?? jag har precis fått byta bromsar och ok bak så har inte råd nu. Går det inte att koppla bort imobilizern via datorn?? isf vad tycker försäkringsbolaget om en sån sak Mvh Itchy
#528174
Krånglande motorstyrdon sägs kunna ge liknande problem läste jag på Atech2, jag vet inte ens vad det är för nåt men jag tänkte bara tipsa...
Sen så hade min båt immobilizer och manualen sa att man skulle byta batteri efter sex år, men era kanske inte har batteri?
Sen så på min bil funka inte fjärrisen, förra ägaren hade dragit ur säkringen! Säkring i och nytt batteri och kolla så blecken hade kontakt löste det. Men så vet jag inte om det är fjärrisen som Ni kallar immobilizer, har en äldre C70... men på min förra bil hade nyckeln batteri...
Ursäkta om det blev virrigt, ...sent.
#528372
imobilizer är väll startspärr som stryper soppan om nån försöker stjäla bilen eller om nåt inte fungerar som det ska som i mitt fall. men är det verkligen ingen här som har koll på detta?? ingen som vet om det går att koppla bort imobilizern tex eller har nån aning. mvh
#528666
jahopp 2700 visningar och så få som svarat. någon som vet hur själva nyckeln fungerar det sitter väll något chip eller nåt sådant i den. jag har samma problem med bägge nycklar nämligen. någon som vet vart boxen sitter då?? vågar man koppla bort den eller måste man gifta ihop det sen med dator??
#528682
Jag är tyvärr ingen expert men när jag höll på med min nyckel till min förra bil kollade jag runt lite hur det funka, det var lite intressant, jo nyckeln och mottagaren har en lista med alla framtida koder i rätt ordning, så när du startar bilen så skickas den aktuella koden dem emellan så kollar datorn i bilen att koden överensstämmer och kommer i rätt ordning, om rätt kod då rätt nyckel då tillåter den start.
Men om man trycker på knappen då när bilen inte är i närheten då hamnar de ju i otakt kan man tro och allt skulle sluta fungera, nej det ser datorn och hoppar över det antal koder som behövs så de båda hamnar i fas igen. Dock om jag minns rätt kan man som mest trycka typ ca 250 ggr på knappen, längre än så funkar inte deras samarbete. Det borde funka ungefär samma oavsett om det gäller immobilizer eller fjärrisen. Så jag tror med vägledning av detta att du kan koppla ifrån enheter och de kommer hitta varann sen igen. Ge dock inte nyckeln till nåt barn som får för sig att tävla i knapptryckning. :)
#528700
jag är heller ingen expert men kul att brainstorma lite :lol: bättre det en inget.
Så du menar att det är nån form av protokoll som den stämmer av mot men att det bara finns ca 250koder??
det tycker jag låter konstigt. Måste man isf koda om nyckel efter dom?? det borde ju inte gå att starta alls nu isf eller??
när Rejmes som dom heter här i Norrköping kollade Fel koder så hittade dom en som hade med imobilizern att göra minns dock inte exact vad de va. men typ nåt med att det va dålig kontakt mella. box o nyckel iaf den biten.
det skulle ju kunna vara kabelbrott eller liknande men hur mäter jag upp det lättast. måste ju veta vart boxen sitter isf.
#528725
Nej det finns säkert en tiotusentals koder lagrade i bägge men man kan bara komma i otakt högst 250 ggr sen hittar inte datorn rätt, det kanske är nån säkerhetsgräns eller nåt. Dock ta allt jag skrev med lite salt, det var nåt år sen jag läste om det så det var ur huvudet, antal å siffror är på högst ett ungefär. Tyckte dock det var lite kul att veta ungefär hur det funka. :)
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]