NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill börja med att säga att jag är rätt kass på bilar.
Jag har en V50 1.6 2005. Det sitter ett par Blackstone 205-55 dubbfria vinterdäck på (om det hjälper till).
Har sökt efter mina problem men kan inte hitta de som har liknande, och därför skickar jag en fråga till er proffs.
Vid minsta lilla styrning med ratten åt höger kommer ett dovt ljud. När jag kommer upp i 50km/h och 70km/h så övergår ljudet till ett skärande ljud. Det pågår i ett litet intervall vid respektive hastighet på ett par kilometer. Det kommer från högersidan av framvagnen. Det skärande ljudet kommer upp i rattstången.
Hade hjälp av en kompis idag, som vet mycket mer om bilar än mig, och vi lyfte upp bilen. Vi kände på allt, och det satt bra. Inga konstigheter med bromsbackar eller bromsskivor. Däremot hade den damasken som sitter på krängningsaxeln och som jag tror innehåller ett lager åkt av. Det var bara uppsatt med en plaststripe vid tjockaste sidan. Det kan ha kommit in skit där men vi rengjorde och satte tillbaka damasken`bättre.
Hjulupphängningen var bra och allt såg jättebra ut. Satte dock fast värmeskyddet som ligger runt katalysatorn och går fram i framvagnen för den komma att störa eftersom den satt lite löst på högersidan. Dock inte mycket..

Ljudet har inte försvunnit. Någon som har en idé vad det kan vara?
XC90_Executive skrev:Det är skärande ljudet kan uppstå om bromsskölden ligger för nära, eller om det t.ex har kommit in nått gruskorn mellan.
Det skärande ljudet uppkommer ju bara vid fart 50km/h och 70km/h vid minsta högerstyrning. Om jag kör i andra hastigheter så låter det dova ljudet. För mig låter det som att de har samband, men det kanske detta kan bero på också?
Men utnyttjar jag bromsskölden på något sätt när jag svänger alltså? Är inte riktigt med på att den påverkas när jag inte bromsar utan bara svänger..
poseidon skrev: Hjullager?
Hur vet jag om det är ett hjullager?
Har för mig att det ska vara ett mer klonkande ljud då. Nu är det bara vid högersväng och ett dovt ljud följt av ett skärande ljud vid 50 och 70 km/h. Det är det som är så skumt..
Ett klonkande ljud uppstår främst vid trasig drivknut när det gäller hjulet och dess upphängning.
Hjullager låter troligt då du belastar hjulet "i sida" när du svänger. Är då hjullagret trasigt så rör sig metallen och du får ett malande ljud såsom du beskriver.
wendtan skrev:Ett klonkande ljud uppstår främst vid trasig drivknut när det gäller hjulet och dess upphängning.
Hjullager låter troligt då du belastar hjulet "i sida" när du svänger. Är då hjullagret trasigt så rör sig metallen och du får ett malande ljud såsom du beskriver.
tack, byter man båda fram när man ändå är igång eller vad är bäst för min bil?
poseidon skrev:Man brukar väl oftast byta båda men man kan lika gärna vänta, det kan ju var onormalt tidigt för högersidan.
Det kanske det är. Som sagt är det en sen 2005:a.. Inte direkt så att man slitit ut dem med tuff körning eftersom det är en liten motor. Jag köpte bilen i maj av en äldre man som skött den exemplariskt..
jimand skrev:Men utnyttjar jag bromsskölden på något sätt när jag svänger alltså? Är inte riktigt med på att den påverkas när jag inte bromsar utan bara svänger..
Det är ett vanligt fel. Det brukar låta när man svänger, men kan låta helatiden om det är riktigt illa.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]