Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvo740_GLT
Hejsan, har en liten fråga angående snittförbrukningen, hur räknar man ut den?

Tar man antalet liter man får i bilen och delar med miltalet som trippen står på.

eller tar man trippens miltal delat på antalet liter man får i tanken.

Hur tillförlitlig är Färddatorn, dvs. den förbrukning som den visar :?:

Bilen är en Volvo 850 GLT 1997
Tankmätaren fungerar, Färddator saknas.
av *pettson*
Volvo740_GLT skrev:Hejsan, har en liten fråga angående snittförbrukningen, hur räknar man ut den?

Tar man antalet liter man får i bilen och delar med miltalet som trippen står på.

eller tar man trippens miltal delat på antalet liter man får i tanken.

Hur tillförlitlig är Färddatorn, dvs. den förbrukning som den visar :?:

Bilen är en Volvo 850 GLT 1997
Tankmätaren fungerar, Färddator saknas.
Säkrast är att tanka upp bilen full till en markering (kan vara en repa i tankröret du ser utifrån eller vadsomhelst. Huvudsaken är att du hittar det igen vid nästa tankning. Kör en viss sträcka. Tanka upp bilen igen till markeringen. Notera bränslemängden och ta litertalet/ sträckan. Så får du veta.
av Volvo740_GLT
okej, jag brukar slå i tills handtaget slår ifrån första gången och sedan 2 eller 3 ggr till
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Färddatorn är hyfsat exakt, har mätt manuellt några enstaka gånger också och avvikelsen var någon eller ett par enstaka % tror jag (kommer inte ihåg exakt, det var några år sedan) men det ska tydligen gå att kalibrera den om man har tillgång till de rätta "verktygen".
av sssljo
Om du tankar på samma mack och vid samma pump och låter den gå till första klicket, så får du ju samma mängd bränsle i tanken. Och desto längre du kör mellan tankningarna så blir uträkningen mer exakt. En liten fråga: tror du att din bil drar mycke eller är du bara proaktiv? Bara intresserad.
av Volvo740_GLT
Är bara intresserad, men räknade på en tankning nu,

43,92 på trippen 49,03 i tanken, 43,92/49,03 = 0,89

49,03 i tanken, 43,92 på trippen 49,03/43,92 = 1,11.

Hur ska man räkna egentligen?

Tankar sällan på samma mack, tankar där det är billigt.
Användarvisningsbild
av Severin
Volvo740_GLT skrev:Är bara intresserad, men räknade på en tankning nu,

43,92 på trippen 49,03 i tanken, 43,92/49,03 = 0,89

49,03 i tanken, 43,92 på trippen 49,03/43,92 = 1,11.

Hur ska man räkna egentligen?

Tankar sällan på samma mack, tankar där det är billigt.
man tar soppan delat med milen
om du är osäker så tänk, har du ex 60l och du har kunnat åkt mindre än 60 mil så har den dragit över 1 lit/milen, har du kunnat åk mer än 60 mil så har den dragit under
Men hur kan du veta exakt att det är 49.03 i tanken?
av Volvo740_GLT
fyllde i 49.03
Användarvisningsbild
av Severin
Volvo740_GLT skrev:fyllde i 49.03
Då har den dragit runt 1.11

fast helt exakt blir det ju inte eftersom du kanske inte har x antal liter kvar nu i tanken som du hade när du tankade den full så det kanske felar på x antal litrar

Antingen så tankar du fullt och åker 10 mil kollar eller för att få lite mer exakt så åk ex 30mil och fyll upp så vet du mer exakt
av Volvo740_GLT
Japp, stämmer,
Jag räknar ut varje gång jag tankat fullt, så jag får en ungefärlig förbrukning.

har varit nere på 0,88 som lägst.

Kan kanske bero på att bromsarna ligger på lite, ska snart byta bromsarna runt om, så kanske den blir lägre.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]