Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Floppy
Hej. Letar just nu efter en bra begagnad Volvo och har hittat en 855 -96 som jag är mycket intresserad av.
Den har gått ca 22000 mil och enligt säljaren blev kamremmen bytt senast vid ca 18000 mil.

Har försökt att hänga med i de olika kamrems-bytes-principerna men har det inte helt klart för mig så hjälp mig gärna :)

När ska kamremmen senast bytas nästa gång? Har också fått för mig att man inte bara ska gå efter miltalet när det är dags utan också att det inte får gå för många år!? Är det så? Hur långt är i så fall års-intervallet då?

Sen undrar jag också: Var kan jag hitta mycket och rolig information om just 850 och helst då just årsmodellen 96? Har aldrig haft en sådan "ny" och modern bil (tillhör annars det gamla "övervintrade 140-240 och 740 - gardet) :)

Vill gärna veta lite mer om vad jag kan förvänta mig med denna bil. :???:
av Matthew
Jag har för avsikt att fortsätta byta kamremmar det första jag gör på "nya" bilar jag köper, speciellt om det råder osäkerhet kring senaste bytet. Har du stämpel från serviceverkstad på senaste kamremsbytet, då kanske du kan vänta, men är det ett "privat" byte vid 18.000 mil....njae.....då skulle jag absolut byta. Annars är väl intervallet kring 8-10000 mil ?

//Mattias
av Floppy
Matthew skrev:Har du stämpel från serviceverkstad på senaste kamremsbytet, då kanske du kan vänta, men är det ett "privat" byte vid 18.000 mil....njae.....då skulle jag absolut byta. Annars är väl intervallet kring 8-10000 mil ?

//Mattias
Hmmm, jag vet inte vem som bytt den - har inte varit och tittat på bilen ännu. Men du har nog absolut rätt - finns endast ägarens "försäkran" om bytet då är det nog bäst att byta för säkerhets skull. Tack! :)

Vad kostar ett byte på en 850 ungefär? Man byter väl inte bara själva kamremmen utan nåt mer?
av *pettson*
Floppy skrev:
Matthew skrev:Har du stämpel från serviceverkstad på senaste kamremsbytet, då kanske du kan vänta, men är det ett "privat" byte vid 18.000 mil....njae.....då skulle jag absolut byta. Annars är väl intervallet kring 8-10000 mil ?

//Mattias
Hmmm, jag vet inte vem som bytt den - har inte varit och tittat på bilen ännu. Men du har nog absolut rätt - finns endast ägarens "försäkran" om bytet då är det nog bäst att byta för säkerhets skull. Tack! :)

Vad kostar ett byte på en 850 ungefär? Man byter väl inte bara själva kamremmen utan nåt mer?
En 850-96 har intervallen 12000 mil eller efter 8år vilket som inträffar först. Vill DU vara helt säker på att allt är skött och snyggt oavsett vem som bytt, hemma eller verkstad. Då får du antingen ringa verkstaden som utfört det hela då en stämpel inte betyder ett smack (inget svårt att fixa stämplar) och bekräfta eller så står du för ett byte själv. En gången kamrem kostar betydligt mera flis än att kosta på sej att vara säker.
Nästa byte ska enligt schemat ske vid 24.000 mil och då BÖR en hel kamrems sats inhandlas inkl vattenpumpen. Detta eftersom du ska vara tryggad och inte behöva byta saker innan det gått 12.000 mil eller 8 år igen.
av Lelle
Hej, bytte kamrem på bilia igår, 1781,25kr. Har själv, som Pettson skriver, råkat ut för manipulerad stämpel :-(O)

Men nu sitter det en "silverlapp" i motorutrymmet som intygar bytet.(har ju även kvitto :D )
Användarvisningsbild
av Cerwin
Har en beg guide rörande 850 2,5 SE -96 i PDF-format kan mejla den till dig om du vill?.
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]