Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Tvättade motorutrymmet på bilen idag.
Jag körde runt lite med tvättsvampen när jag plötsligt såg att den blev alldeles svart. Såg först ut som om det vore olja, så jag blev lite orolig. Men det gick så lätt att tvätta bort så det kunde det inte vara.
Lokaliserade sedan att det svarta kom från denna slangen. Ju mer man gnodde ju mer färgade den av sig. Slutade därför att gno och sköjde bara av den med vatten.

Hoppas ni ser min fina pil.
Bild

Bild

Vad är slangen till?
Bör man byta ut den?

MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
du behöver inte byta den. den nya lär inte vara bäre (om det nu var själva slangen som färga avsig)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo det var slangen som färjade av sig. Men att de är så dåliga! Fast det är klart, det är väl inte meningen att de ska vara blöta.
Men vet du vad slangen är till för. Den delar ju sig i ett T och sen går ena till röret som leder luften från luftfilterburken till turbon och den andra till någon givare eller mojäng vid kylaren.

Är bara lite intresserad av att veta. Motorn är en 2,0T. Kan ej motorbeteckningen men bilen är modellår 2001.
av metalHJ
Tomas88 skrev:Jo det var slangen som färjade av sig. Men att de är så dåliga! Fast det är klart, det är väl inte meningen att de ska vara blöta.
Men vet du vad slangen är till för. Den delar ju sig i ett T och sen går ena till röret som leder luften från luftfilterburken till turbon och den andra till någon givare eller mojäng vid kylaren.

Är bara lite intresserad av att veta. Motorn är en 2,0T. Kan ej motorbeteckningen men bilen är modellår 2001.
Mojäng vid kylaren? De skulle möjligtvis inte kunna vara intercoolern du menar? Isåfall skulle jag gissa på någon vakt/styrning till laddtrycket via vacuumstyrning, om det är kopplat via insuget så är det säkert något som känner av laddtrycket och reglerar trycket för bästa effekt. Dock en vild gissning, då jag aldrig haft med S40 att göra...

Att den färgade av sig kanske berodde på att du använde avfettning i samband med motortvätten? Sådana lösningsmedel kan lösa upp gummit i slangen så de färgar av sig.

Jag har haft samma problem två dagar i rad. […]

Just ID.4 GTX har jag alltså erfarenhet av[…]

Har du kontrollerat det grå huvudreläet[…]

En till i kören… Jag har också […]