NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår fick jag felmeddelandet "Låg batterinivå" i displayen när jag satt i bilen med dieselvärmaren påslagen och lyssnade på en CD-skiva. Jag hade väl suttit c:a 5 minuter när meddelandet kom. När jag sedan startade motorn och åkte iväg var alla inprogrammerade kanaler på radion borta. Det konstiga är att batteriet verkligen inte kan vara urladdat, eftersom jag dagen innan satt i bilen c:a 3 timmar och körde. Jag använder för övrigt bilen mestadels till längre (> 5 mil) resor.

Jag sökte här på forumet på detta och fick upp en tråd där man beskrev just detta felmeddelande. Men enligt folket i tråden betydde detta att fjärrkontrollens batteri var slut och behövde bytas (länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5#p168879). En snabb koll i manualen visade att det då ska stå nåt i stil med "Dåligt batteri fjärrkontroll". Så, min fråga är alltså; vad betyder meddelandet "Låg batterinivå" och vad kan det bero på i mitt fall? Är det bara ytterligare ett tråkigt elektronikfel eller laddar verkligen batteriet ur sig under natten?? :evil:

Tack på förhand för svar!

PS. Jag har använt dieselvärmaren och lyssnat på musik förut massvis med gånger utan problem med batteriet DS.
Senast redigerad av 1 jensam, redigerad totalt 0 gånger.
Det betyder att du ska starta motorn så att inte batteriet tar slut, men det ska INTE vara tomt när meddelandet kommer. Startade du motorn direkt eller fortsatte du lyssna?

/Kalle
Nej, den segar faktiskt inte alls. Men, som sagt, ett tydligt tecken på att batterispänningen faktiskt varit låg (och inte bara ett av många elektronikfel) är ju att radions stationer försvinner.

Det är ju fortfarande, tack och lov, garanti kvar på bilen. Jag ska säga till om det vid nästa service...
Jag har fått samma medelande i min. Jag har en s40 2,4i med bensinvärmare.
Jag fick höra att du ska köra bilen minst lika länge som värmaren har varit på. Sen så sa dom på Volvo att man gärna ska stöd ladda batteriet alt köpa nytt när detta händer.
Tydligen så drar värmaren mera än vad batteriet orkar ladda igen.

Något som är mkt viktigt är att köra värmarn lite då å då, alltså även ett par svängar på sommarn annars så kan det bli vajsing med den allt enligt Volvo.

Förra ägaren ska ha bytt rem och pump 20[…]

Den resan var rimligt kall de första 15 mil[…]

Nytt utseende i Google?

Det är sagt att den ska komma under 2025 men […]

Problem med trafikinformation RTTI

Jodå, det fungerar visst i min XC90. Har gjo[…]