Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizard_o
Min V70 2,4 -02 16000mil har höger fjäder fram mattats eller gått av (eftersom den är lägre på den sidan och även drar åt höger efter hjulinställning).

Är det svårt att byta fjäder fram?

Funderar på att byta fjädrar + stötdämpare runt hela bilen, vad kan arbetskostnaden för detta ligga på om man lämnar in det på verkstad?

Tacksam för svar..
Användarvisningsbild
av Funk
Har du en normal verktygslåda för hemmamekare + en torx50 hylsa och fjäderspännare så är det bytt fjädrar fram på 2 timmar.
Hjulinställning krävs såklart efteråt..

/Thomas
av Wizard_o
Ringde till en mindre verkstad som inte visste hur lång tid det skulle ta men gissade på ca 3 timmar så runt 2000-2500kr för jobbet verkar rimligt..

Funderar dock på att byta det själv och köpa lastfjädrar bak.

Är det svårt att pressa samman fjädrarna fram med vanliga fjäderspännare eller går det bra? Sett att Volvo har några egna som specialverktyg och undrar vad skillnaden är?
av tuxer
Bytte nyligen på min s80 runt om, både fjäder och fjäderben fram men bara stötdämpare bak. På s80 behöver man volvos fjäderspännare för att få bort fjädrarna bak på ett säkert sätt. Jag är förstagång mekare och lyckades. Finns lite bra youtube klipp att studera innan man sätter igång och som gav mig en hel del.
av tuxer
Här är ett klipp för byte av bakre dämpare

Fram
(funkar bra utan att fästa i skruvstäd som på bilden.) Jag tog också bort abs givaren och inte bara från fästet i fjäderbenet. Fjädebenen jag köpte hade ingen hållare för kabeln till absgivaren så kolla upp om du behöver köpa sådana. Jag fick improvisera lite och återanvända de som satt på gamla benet. Skall byta ut dessa mot nya.

Ytterligare en film på byta fram
av volvov702002
kommer emellan och ställer en fråga, jag behöver byta lagringen i toppen, kan man göra det utan att behöva pressa ihop fjädrar, ser ut på videon att stjärnmuttern håller ihop det hela, så man borde väl kunna lyfta lagringen för ser inte ut som att stjärnmuttern drar åt den !?
av tuxer
Jag bytte mina för några veckor sedan, men minnet är kort. Men jag är nästan helt säker på att jag lyfte av lagringen innan jag skruva av stjärnmuttern. Sedan om det är säkerhetsmässigt ändå är klokt att dra på fjäderspännare vet jag inte.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]