Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#210930
Lustigt..noterade prescis samma sak i lördags!

Noterade något klibb på panelen, den där pennhållaren sitter..så försökte få bort det genom att gnugga försiktigt.

Det skulle jag aldrig gjort. Det var ju ytbehandlingen som försvann...det lite plastiga matta övre skicktet. Kvar var en kolsvart plast...ser skitfult ut nu!

Klibbet var den svarta plasthinnan som satt överst. Vet inte varför det började släppa ljust nu... måste köpa en ny platta för pennhållaren nu. Tur man inte var och gnuggade på något annat ställe.
#210939
Vad är det för bil modell och år vi pratar om?
#211667
OK, har inga problem i min bil som är lite äldre.
#211792
Vet inte vad det är för skumt..har inte heller haft några problem tidigare. Men noterade att det var någon smuts på panelen..lite klibbig, ungefär som ett intorkat smutslager..och detta trots att jag är mycket noga med att vårda bilen både invändigt och utvändigt regelbundet. När jag försökte gnugga bort detta grumliga lite kletiga lager noterade jag att det var själva ytskicktet som jag gnuggade bort..kvar blev bara en kall hård svart plastyta.

Vårdar min bil såpass väl att tanken nästan slog mig att det kanske är detta som föranlett klibbandet? Att man haft på något medel eller annat som luckrat upp? Men då borde det vara på fler ställen.
#211879
Vad använder du för medel på inredningen då? Själv torkar jag med vatten och lite såpa.
#211884
Sharkman skrev:Vad använder du för medel på inredningen då? Själv torkar jag med vatten och lite såpa.
Jag brukar ha vanligt handdiskmedel typ YES eller motsvarande och sen en mjuk trasa av bomull.

Men vill minnas att jag råkat spraya över glasputs någon gång... inte för att jag tror det har någon betydelse, men det tar bort glansen vet jag om man behandlat med något slags glansmedel (vilket jag ibland använder). Glansmedlet är dock gjort för paneler och sägs ju även lägga på en skyddande hinna som stöter bort damm och smuts till viss mån (den som försvinner när man får fönsterputs på).
#215970
Det är samma sak på de mörka dörrinläggen (alltså oanelen vid dörrhandtaget), råkar man vara där med nageln och skrapa kommer det fram svart plast :(
#216015
Vet inte riktigt hur säkert detta är men jag tvättade av dörrlisterna på Husvagnen med Yes diskmedel och passade samtidigt på att "rengöra" min bilnyckel....nu klibbar dörrlisten som bara den, hade stoora problem att komma in i vagnen då listen hade limmat igen hela dörren. Bilnyckeln känns om en sladdrig geléklump. Yes är kanske lika med NO till bilbehandling...Tvättade av rubbet med SPRIT och fick stopp på eländet. Får se om det håller i sig. Har förgäves försökt att få tag i 90% sprit så vanlig Apotekssprit fick duga... :-)-)

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]