Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Thompan
Hejsan!

Min bil drar nu 1,5 liter/milen. Känns inte helt normalt. (något mindre vid längre landsväg.) Den har sedan en längre tid dragit mycket men det blir stadigt värre. Jag har servat med ny olja + filter, luftfilter, tändstift + alla kablar och lock+ rotor, köpt en ny luftmassemätare, bytt termostat och bytt till nya välbalanserade och välpumpade däck. Bilen går bra och startar alltid, men ibland när jag startar t ex backar ut från parkering och skall köra vidare så samtidigt som jag växlar från backen till 1:an så dör motorn. Jag hade den på verkstad och de gjorde en felsökning bland koderna och sa då att det troligen var fel på luftmassemätaren. Så då bytte jag den men det hjälpte ingenting. Det jag tycker är skumt att det sakta men säkert blir värre. Vad mer kan jag kolla? Vad kan det mer bero på? Börjar bli desperat med dessa bensinpriser och vill helst behålla bilen då den har allt jag behöver. Tips och råd någon?
hmm det du sa att den dör när du växlar från 1 an till 2 an skulle kanske kunna vara att turbon är sliten för om den är det orkar den inte hålla uppe rätt tryck och den dör lätt när man släpper på gasen eller att den går ner på låg tomgång kolla så att tryckrören från turbon är okej inga sprickor eller lösa slangklämmor för då märks det direkt med att man får en dipp ner med tomgången eller dör när man släpper gasen
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)

Volvo car UX

Jag saknar att kunna ställa in på halva[…]

Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]