Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bear
#163715
Hej,
har en v70 glt -98, tycker att temperaturmätaren börjat sega sig lite, kanske också att den inte går lika högt som förut.
Tycker att det blir bra värme, men har inte varit så kallt ännu.
Kan det va termostaten? Har för mig att det är ganska lätt att byta själv, (om man inte har en hyundai atos förstås....)
Nån som vet vad en termostat ligger på hos bilia? kanske lika bra att ta mekonomen?
Mvh Björn
av ludds
#163784
Termostaten kostar iaf till 850, 170kr på bila och 140 på mekomomen. Tror även de är samma tillverkare men olika kartonger ( Whaler ) * stavning.
Användarvisningsbild
av zingo
#166363
snor denna tråden lite så blir det inte så många.... :|

har precis bytt ut mitt värmepaket då jag hade ett litet men ack så förödande läckage (mycket imma blir det), hade massor av hjälp av de trådar jag hittade om detta här! tog väl lite mer än 30-40 minuter men det berodde väl mest på att jag ville få bort så mycket vatten/glykol som möjligt då jag provade tricket med plastpåse utan lyckat resultat :-O)

Hursomhelst, vi återgår till termostaten, min "pinne" i instrumentet går ungefär till hälften (klockan 3), tycker också att det är lite tam värme, mätte med en tempmätare på returslangen från kylet, den innan termostaten, här blir det "bara" ca.60 grader efter 15 minuters körning. Det borde väl vara varmare här (betänk att mätning gjordes utvändigt och inte i vattnet) ca 80-90 grader borde väl vattnet komma upp i vid denna punkt!???

Sen kommer följdfråga, någon nämnde problem med tunnt termostathus, gäller detta även min bil V70 GLT 1999, mitt termostathus verkar bara ha 2 skruvar men det kan ju vara lika klent för det!??

Skönt hursomhelst utan imma på rutorna igen, tänk vad några droppar glykol kan ställa till det :-(O)

Bra rengöring för rutorna invändigt efter glykolet var gammal hederlig rödsprit, vad använder ni??

//Henrik
av *pettson*
#166389
zingo skrev:snor denna tråden lite så blir det inte så många.... :|

har precis bytt ut mitt värmepaket då jag hade ett litet men ack så förödande läckage (mycket imma blir det), hade massor av hjälp av de trådar jag hittade om detta här! tog väl lite mer än 30-40 minuter men det berodde väl mest på att jag ville få bort så mycket vatten/glykol som möjligt då jag provade tricket med plastpåse utan lyckat resultat :-O)

Hursomhelst, vi återgår till termostaten, min "pinne" i instrumentet går ungefär till hälften (klockan 3), tycker också att det är lite tam värme, mätte med en tempmätare på returslangen från kylet, den innan termostaten, här blir det "bara" ca.60 grader efter 15 minuters körning. Det borde väl vara varmare här (betänk att mätning gjordes utvändigt och inte i vattnet) ca 80-90 grader borde väl vattnet komma upp i vid denna punkt!???

Sen kommer följdfråga, någon nämnde problem med tunnt termostathus, gäller detta även min bil V70 GLT 1999, mitt termostathus verkar bara ha 2 skruvar men det kan ju vara lika klent för det!??

Skönt hursomhelst utan imma på rutorna igen, tänk vad några droppar glykol kan ställa till det :-(O)

Bra rengöring för rutorna invändigt efter glykolet var gammal hederlig rödsprit, vad använder ni??

//Henrik
Kl 3 är perfekt.. du ska ha skalan mitt i.. Problemet i ditt tänk är att du ska inte ha vatten som forsar ur din bil som är 90 gradigt..det ska vara så svalt som möjligt. Det betyder att det är lite vatten som åker ur motorn..Det står ju kallare vatten i slangen som det blandas med.
Du förstår termostaten och slangen sitter på utgången ur motorn.. nedre slangen är intaget. Det vattnet som åker ut i kylaren ska vara så lite som möjligt, det är spillvatten. Vattnet kan mycket väl vara 60 grader på ytan då det är gummislang som isolerar bra. Din termostat öppnar vid 92 grader och är helt öppen vid 102 grader om du fått rätt sort. Detta är möjligt eftersom vi har övertryck i systemet. Vattnet kokar inte förräns vid ca 130grader under det tryck som råder.
Om du bytt termostaten och din tempgivare säger kl 3 så är allt okej.. Klen värme kan du ändå få eftersom det är spjäll som tar hand om växlingen mellan varm/kall. Har du kollat att det spjället stänger helt?..
Användarvisningsbild
av zingo
#166394
[Om du bytt termostaten och din tempgivare säger kl 3 så är allt okej.. Klen värme kan du ändå få eftersom det är spjäll som tar hand om växlingen mellan varm/kall. Har du kollat att det spjället stänger helt?..[/quote]

Nej, har inte bytt termostat, bara värmepaketet som gått läck, kanske behöver bilen rulla lite mer för att få ur all luft??
Spjället till vamt/kallt, är det det som sitter ovanför värmepaketet eller var sitter detta, har en haynes som du kan hänvisa sida till om du vill :P
Kan ju vara idé att kolla det!

:-)-)
av erikeriksson
#166424
Hej, lite funderingar kring kylvattnet. Vattnet som går till värmebatteriet går väl inte förbi termostaten utan går direkt från motorn och får därmed samma temp som går ut ur motorn till termostaten. Slangarna är så korta och flödet så högt att man inte tappar temperatur där. Trodde också att till nämda motor är termostaten stämplad 90 grader dvs börja öppna vid 90.

Är det gamla tricket att koka termostaten bortglömt, lägg termostaten och koka upp den med en termometer och se när den öppnar sig innan man köper en ny.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]