Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RGH
Är den nån som vet om det dår att få bort bältes "pling". Det gjör mej tokig!!!

Går det även att programera om dimjuset så att det lyser från start av bil? man vill ju blända så många som möjligt i trafiken :D
av Infide
Bältesplinget är ganska lätt att få bort, sätt på dig bältet ;)
RGH skrev:Är den nån som vet om det dår att få bort bältes "pling". Det gjör mej tokig!!!

Går det även att programera om dimjuset så att det lyser från start av bil? man vill ju blända så många som möjligt i trafiken :D
Den första frågan finns det ett flertal trådar om redan. Vanligast är att dom spårar ur så jag ber er att inte ta upp den frågan igen utan att läsa i de trådarna och fortsätta skriva i dem om ni fortfarande har frågor efter det.

Ett exempel är http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... b%C3%A4lte men det finns fler att hitta om du söker på t.ex. bältessummer, bältesvarnare osv. Eller bara Bälte, kategorisera dig till V70N-delen och leta fram rätt tråd.

Den andra frågan vet jag faktiskt inte, har aldrig haft en tanke på det.

mvh
Anders
av NCR
Marbas skrev:
gimmi skrev:dimljus: mjukvara 9499585
bältespåminnare : mjukvara 9499453
för V70 2005
Vad exakt gör dessa mjukvaror?
Förhoppningsvis stänger av motorn och skjuter ut föraren genom takluckan.
NCR skrev:
Marbas skrev:
för V70 2005
Läste först tankluckan och tyckte det verkade lite overkligt, men sen läste jag rätt.... ;-)
NCR skrev:
Marbas skrev:
för V70 2005
Varför är dimljusen totalt CP-programmerade original från volvo ???????

De är programmerade så man kan köra med dem samtidigt som halvljuset vilket är olagligt !!!

Men man kan inte få dem att starta automatiskt tillsammans med bara parkering vilket är fullt lagligt dagtid eller vid dimma och snörök???
VolvoB20 skrev:...
De är programmerade så man kan köra med dem samtidigt som halvljuset vilket är olagligt !!!
...
I Sverige ja, men inte i alla andra länder där Volvo säljs...

Men kan hålla med om att det är smått irriterande. Problemet ligger väl i att vi som har dimljus gärna tänder dem för att det är "snyggare" än halvljus, inte för deras verkliga syfte (vilket också kan diskuteras...), och därav så följer inte funktionen hos bilen det syfte vi förare tänkt oss...

En annan grej jag sett angående dimljus är på nyare mercor, som vid svängar tänder det dimljuset åt vilket håll man svänger, dvs svänger man vänster i en korsning så tänds vänster dimljus under tiden man svänger - varför då? Någon mer som sett detta?
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]