Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persson
Hejsan
Har precis fått reda på att stora packboxen läcker, på verkstad lär det kosta lika mycket som bilen är värd antar jag.
Finns det någonting som jag själv kan göra? ( kan inprincip ingenting om meck ) eller är det bara köra tills den rasar?

Mvh
av VOLVOburniz
Låter som att det enda är att hålla stumt tills det rasar.

Mvh Dany.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rasar och rasar, den kommer att fortsätta läcka. Kör tills du har fyllt på olja för lika mycket som bilen är värd ;OP

Bilprovningen brukar inte gilla större oljeläckage...
Användarvisningsbild
av Nebu
Är det i motorn eller i växel lådan? Var läcker det i från? vilken sida alltså.

Anledningen att jag frågar är att jag har/hade ett mindre läckage på motorn och ett stort på växelådan. Och jag var inte sugen på att byta någon packning. Lösningen eller vad man ska säga(sköt ju bara problemet framåt) var att hos min lokala bildels leverantör de tillhör bildelskatalogen eller vad det heter. ja i alla fall så köpte jag en jätte dyr motortätnings vätska som även skulle fungera i växel lådan (205 kr för 355 ml ca) det mesta åkte i växelådan för den var nästan torr. fyllde sedan upp med biltema 80w/90 växelåds olja

(80w/90 är ganska seg såhär års skulle nog ha köp en 75w/90 i stället men det var billigt med biltema och det var vad dom hade)

Växel lådan läcker allt mindre har fyllt på en gång och det var ca 1 dl och det var efter 5 mån.
Motorn har hållit sig i schack än så länge den fick inte så mycket kanske 2/3 dl.

Jag tycker det var värt 205 kr för att det funkade, men jag kan inte garantera att det fungerar för dig. Men jag tycker du kan testa om du inte tycker det är för mycket pengar.
Just det du behöver en 1/4 tum slang och tratt så du kan nå påfyllnings hålet på växelådan.
Rätt nivå är upp till kanten på påfyllningshålet så om man fyller på för mycket så låt överflödet rinna ut innan du skruvar på pluggen igen.

Ser fram emot att höra av dig.
Användarvisningsbild
av Nebu
Frame på växelådan (pekar mot kylaren) innvändig 4 kants metallplugg med metal packning. Ta en titt där när du öppnar motor huven nästa gång så ser du vad jag menar. Finns bara en plugg på växellådan som pekar fram mot kylaren så det är svårt att missa. Jag använder denna oljepluggs tillsammans med en blocknyckel för att kunna ta i. köpte först universal oljepluggs nyckel för 24:90 värdelösa köp jag någonsin gjort. Den kan sitta väldigt hårt i bland. Varje gång jag har haft av pluggen så h:ar jag gjort mig illa på vänster knoge, när pluggen tillslut lossnar. Men sist så hade jag vadderadehandskar så jag kom undan lite lindrigare :) så använd en tjockare handske på vänster handen så slipper du göra dig så illa. God luck :-)-)

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82378

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]