Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sparwen
Är lite fundersam på om min motorvärmare funkar. Visst, bilen får snabbt upp tempen, men det tycker jag den gör även utan motorvärmarsladden i.

Jag har försökt leka vart den sitter, men hittar den inte då jag inte har så stor koll. Vet dessutom inte om det är en slangvärmare eller blockvärmare vilket gör letandet än mer svårt.

Bilen är en V70 -01 140hk, kontakttypen är en Calix.

Vart sitter den? Hur kan jag kolla om den funkar?
av tommy78
Jag testade att känna på en kylarslang under huven, känns varm å skön så jag vet att min funkar. Prova det.
av Arne
På motorns baksida ganska långt bak. Om du sätter i kontakten ska du höra ett svagt surrande, då funkar den.
av sparwen
Arne skrev:På motorns baksida ganska långt bak. Om du sätter i kontakten ska du höra ett svagt surrande, då funkar den.
Så det är blockvärmare? Trodde vissa hade slangvärmare?
Användarvisningsbild
av Brainy
sparwen skrev:
Arne skrev:På motorns baksida ganska långt bak. Om du sätter i kontakten ska du höra ett svagt surrande, då funkar den.
Så det är blockvärmare? Trodde vissa hade slangvärmare?
Så vitt jag har förstått så är det strykjärnsvärmare som orginaltillbehör och slangvärmare finns att köpa.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Min surrar inte alls...trodde det var fel på den först. På gamla bilar så surrar det ju rejält, typ ett sörplande ljud,när man stoppar i kontakten.

Men den funkar fint. Snöar det så är det lätt töat och fuktigt på motorhuven när jag vaknar på morgonen..om den varit i hela natten.

Sen har jag kopplat till en kupevärmare inne i bilen. Och den är fast i en trådlös mottagare, så att jag kan starta kupevärmaren med fjärrkontroll innefrån.

Det värsta som finns är ju annars att behöva gå ut på morgonen i minus 20 grader och starta kupevärmaren. Och att låta den gå hela natten är varken miljövänligt, billigt eller smart. För tänk om det börjar snöa..då isar hela bilen igen när smältvattnet rinner in i dörrspringorna.

Så skaffa en fjärr till kupevärmaren och starta den med ett klick från sängen när du vaknar på morgonen. Perfekt varm tills du kliver in.
av sparwen
Har konstaterat att den funkar nu i alla fall, för precis vid termostaten känns det lite ljummet. Samt att frosten på huven var borta uppe i det högra hörnet på huven.

Men är fortfarande nyfiken på vad det är för värmare och vart den sitter, men då är det väl kanske blockvärmare i alla fall då.

Vad jag läst här på forumet är slangvärmare bättre för just dessa bilar? Vad kostar en sådan?
Användarvisningsbild
av Falk
Barkbiten skrev:...Så skaffa en fjärr till kupevärmaren och starta den med ett klick från sängen när du vaknar på morgonen. Perfekt varm tills du kliver in.
Det där med fjärr till kupevärmaren för separat manövrering var riktigt smart. :-)-)

"Strykjärnsvärmaren" till motorn har ju en tämligen taskig verkningsgrad (dålig termisk koppling till blocket). Den måste vara på lääänge för att göra nytta.
Undrar hur lång beräknad driftid det är på själva motorvärmarelementet. Jag har de på de senaste bilarna bytt två stycken som det blivit avbrott i. Jag anar lite feltänk i konstruktionen. Att stoppa in elementet i kylvätskan måste bra mycket effektivare på alla sätt.
Kan man använda slängvärmare? Kommer kylvätskan att cirkulera korrekt?
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Om man tar och kopplar ur eventuell kupe'värmare.
Samt hämtar en Multimeter och Ohm-mäter mellan två stift (fas-nolla)i kontakten som oftast sitter på stötfångaren.
Funkar den finns resistans, ingen resistans=trasig
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ingen resistans = kortslutning.
Om vi antar att värmaren är på 500W borde det hamna runt 100 Ohm om den är OK.

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Har du någon gång nollat felkoderna? A[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]