Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

OK, spindelleder borde jag kunna fixa.
oljeläckaget jag har får jag titta närmare på. Kanske en motortvätt som steg 1.
MEN, sedan svänger min tomgång väldigt mycket. På Bilia tyckte dom att jag skulle rengöra spjällhuset. Annars var risken att motorn? därinne pajade!
Dom sa att det var den svarta borken under insuget. HA. Hur i helv...... får an loss den. OK att det sitter skruvar under, men också OM jag skulle få loss dom hur får jag ut själva huset. Det sitter ju minjoner saker i vägen.
Innebär det verkligen att typ kylare mm måste tas bort? Mao, är det många timmars jobb för att komma åt huset?
Tacksam för svar!

MVH
Diver (Gbg)
Användarvisningsbild
av Phantom
Svarta burken under insuget är oljeavskiljaren till vevhusventilationen, och för att rengöra detta ska insuget plockas bort.
Spjällhuset sitter på vänster sida av motorn och är sammankopplad med en slang från luftburken. Du ser där gasvajern kommer fram och det brukar sitta en plastkåpa över detta.
Någon timme tar det nog att rengöra dessa saker, men det kan det vara värt för motorn :wink:
Finns bra trådar om rengöring av spjällhuset här på forumet...sök på spjällhus så får du många träffar.
av Diver
Phantom skrev:Svarta burken under insuget är oljeavskiljaren till vevhusventilationen, och för att rengöra detta ska insuget plockas bort.
Spjällhuset sitter på vänster sida av motorn och är sammankopplad med en slang från luftburken. Du ser där gasvajern kommer fram och det brukar sitta en plastkåpa över detta.
Någon timme tar det nog att rengöra dessa saker, men det kan det vara värt för motorn :wink:
Finns bra trådar om rengöring av spjällhuset här på forumet...sök på spjällhus så får du många träffar.
Konstigt!
Jag är 100 på att Bilia mekanikern sa att jag måste rengöra den "svarta" lådan under insuget för att fixa min ojämna tomgång!?

En liten följd fråga!
OM jag skulle ge mig på att ta loss insuget, måste jag ha en ny packning då?

MVH
Diver
Användarvisningsbild
av ketto
Diver skrev:
Phantom skrev:Svarta burken under insuget är oljeavskiljaren till vevhusventilationen, och för att rengöra detta ska insuget plockas bort.
Konstigt!
Jag är 100 på att Bilia mekanikern sa att jag måste rengöra den "svarta" lådan under insuget för att fixa min ojämna tomgång!?

En liten följd fråga!
OM jag skulle ge mig på att ta loss insuget, måste jag ha en ny packning då?

MVH
Diver
En ny packning är att föredra ja!
av Georg
Olycksbroder!

Ja, det är ett skämt att ta bort spjällhuset som sitter i en V70 XC.
Volvo borde skämas för att ha en sådan konstruktion, men jag har faktiskt gjort det och resultatet efter rengöring var dramatiskt.
Motorn spann som en katt och tomgången lika stadigt som det svenska urberget.
För det första:
Spjällhuset sitter monterat och under insugningsrören på vissa V70 XC, inte vid sidan om som det gör på 850-modellerna. Därav den förvirrade diskussionen ibland.
För det andra:
Oljeavskiljaren för vevhusventilationen är en svart plastburk som sitter under insugningsrören men monterat på motorblocket och där måste man ta bort insugningsrören för att komma åt. Två olika saker alltså.

Gör så här
1: Skaffa en packning för spjällhuset. Kostar inte många kronor.
2: Ta hjälp av en kompis med smala armar, så att denne kan sticka upp armen underifrån och hålla fast skruvar och packningar och annat vid montering.
3: Lyft upp bilen så att Du omväxlande kan arbeta både uppifrån och nerifrån.
4: Tag bort det främre plastskydet under motorn för åtkomst.
5: Montera bort den eldrivna fläkten med skyddshölje som sitter precis bakom kylaren. Det är en helsikes massa sladdar, slangar och skruvar, så håll reda på allt genom att kanske anteckna och märka upp sladdar och slangar.
6:Montera bort den tjocka plastslangen som går från spjälhuset (stor slangklämma) upp till kylaren.
7: Stick in armen under insugningsrören med ett litet spärrskaft med en 10mm hylsa och skuva bort fyra bultar och spjällhuset är loss.
8: Lirka försiktigt fram det genom att lossa en kabel vid kontakten som sitter vid startmotorn och dra fram spjällhuset så mycket att Du kan rengöra det från bägge hållen. det är inte säkert att man får loss kabeln eftersom den är dragen runt startmotorn, men jag fick i alla fall fram spjällhuset så lång att jag kom åt från bägge håll.
9 Rengör (5-56) och ta bort allt sot och alla avlagringar så att det blir blankt och fint och kontrolera att spjället går att röra fram och tillbaka. Mitt spjällhus var inte speciellt skitigt, men rengöringen gjorde susen i allafall.

Sen är det bara att montera tillbaka allt och det är ett pillergöra utan like och där är kompisen med sparrisarmarna till god hjälp för han kan komma åt underifrån och hålla spjällhus, packning och bultar på plats medan du jobbar på från ovan.

Lycka till

(arnarna kommer se ut som om katten har haft dem som rivbräda efteråt, men vad gör man inte för sin Volvo)
av Diver
Georg skrev:Olycksbroder!

Ja, det är ett skämt att ta bort spjällhuset som sitter i en V70 XC.
Volvo borde skämas för att ha en sådan konstruktion, men jag har faktiskt gjort det och resultatet efter rengöring var dramatiskt.
Motorn spann som en katt och tomgången lika stadigt som det svenska urberget.
För det första:
Spjällhuset sitter monterat och under insugningsrören på vissa V70 XC, inte vid sidan om som det gör på 850-modellerna. Därav den förvirrade diskussionen ibland.
För det andra:
Oljeavskiljaren för vevhusventilationen är en svart plastburk som sitter under insugningsrören men monterat på motorblocket och där måste man ta bort insugningsrören för att komma åt. Två olika saker alltså.

Gör så här
1: Skaffa en packning för spjällhuset. Kostar inte många kronor.
2: Ta hjälp av en kompis med smala armar, så att denne kan sticka upp armen underifrån och hålla fast skruvar och packningar och annat vid montering.
3: Lyft upp bilen så att Du omväxlande kan arbeta både uppifrån och nerifrån.
4: Tag bort det främre plastskydet under motorn för åtkomst.
5: Montera bort den eldrivna fläkten med skyddshölje som sitter precis bakom kylaren. Det är en helsikes massa sladdar, slangar och skruvar, så håll reda på allt genom att kanske anteckna och märka upp sladdar och slangar.
6:Montera bort den tjocka plastslangen som går från spjälhuset (stor slangklämma) upp till kylaren.
7: Stick in armen under insugningsrören med ett litet spärrskaft med en 10mm hylsa och skuva bort fyra bultar och spjällhuset är loss.
8: Lirka försiktigt fram det genom att lossa en kabel vid kontakten som sitter vid startmotorn och dra fram spjällhuset så mycket att Du kan rengöra det från bägge hållen. det är inte säkert att man får loss kabeln eftersom den är dragen runt startmotorn, men jag fick i alla fall fram spjällhuset så lång att jag kom åt från bägge håll.
9 Rengör (5-56) och ta bort allt sot och alla avlagringar så att det blir blankt och fint och kontrolera att spjället går att röra fram och tillbaka. Mitt spjällhus var inte speciellt skitigt, men rengöringen gjorde susen i allafall.

Sen är det bara att montera tillbaka allt och det är ett pillergöra utan like och där är kompisen med sparrisarmarna till god hjälp för han kan komma åt underifrån och hålla spjällhus, packning och bultar på plats medan du jobbar på från ovan.

Lycka till

(arnarna kommer se ut som om katten har haft dem som rivbräda efteråt, men vad gör man inte för sin Volvo)
:lol:
Jag var precis och skulle göra ett nytt inlägg, då jag inte fattade ett skvatt! Mitt spjäll sitter nämligen under insuget. Men som tur såg jag ditt inlägg! Jag får väl revidera mitt beslut. Men så som det låter så kan jag komma åt det UTAN att ta ner insuget!
Hur var det sedan med vevhusventilationen?
Jag måste alltså ner med insuget? Det vågar jag tyvärr inte!
Vad tror du/ni om att använda tryckluft försiktigt!?
Frågan är då bara i vilken slang man skall blåsa för att testa.
Mitt "oljeläckage" ser ju ut att komma lite från allt möjligt så det är ju inte helt osannolikt att något är täppt!

I vilket fall!
Georg!
TACK för din beskrivning. Verkligen JÄTTE sjysst. Hoppas jag kan bistå med något någondag!

MVH
Diver (Gbg)
av bytoken
På v70 me den äldre motorn som har en vanlig gasvajjer så sitter gasspjället på sidan av insugningsröret och på v70 med nyare motorn (den kom -99) så sitter gasspjället under insugningsröret, på den modellen är det elektronisk gas, dvs ingen vanlig vajjer.
Vad jag såg så skrev du inte årsmodellen på din bil.
Användarvisningsbild
av Nexus
bytoken skrev:På v70 me den äldre motorn som har en vanlig gasvajjer så sitter gasspjället på sidan av insugningsröret och på v70 med nyare motorn (den kom -99) så sitter gasspjället under insugningsröret, på den modellen är det elektronisk gas, dvs ingen vanlig vajjer.
Vad jag såg så skrev du inte årsmodellen på din bil.
finns vissa 99:or med gamla oxå om jag inte minns fel :oops:
i vilket fall som hellst så måste det underlätta med att demontera insuget tycker jag :wink:
av bytoken
ja, har också för mig att det fanns bägge modellerna -99, men den "nya" motorn kom iaf -99.
av Diver
bytoken skrev:ja, har också för mig att det fanns bägge modellerna -99, men den "nya" motorn kom iaf -99.
Inga problem!
Problemet löst och jag har fått ner spjället. Det var ganska skitigt och svårt att rengöra. Skall köpa en packning imorgon till spjället.

Har dock en fråga till som jag är lite orolig över.
När jag tog bort slangen från IC´n? till spjället. så var det en del olja i slangen. Var kommer den ifrån? Sista röret/slangen fanns det tillochmed så "mycket" olja att jag kunde få det att rinna. Skall det vara så? Kan det oxå tyda på att vevhusventiltion är tilltäppt?

Tacksam för svar!

MVH
Diver (Gbg)

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]