Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tvären_244
Tja, fan jag håller på för fullt med att flytta över en b230f från 740 till min 244 och den jävlen kräver ju en massa el. har någon koll på vad exakt som räcker att flytta över av elen??

Kanske någon med länk till bra elschema på 230f...

Tack på förhand
av Rådlös
Det är i princip ett nytt elschema för varje årsmodell, så du måste nog precisera lite bättre. Och som om inte det vore nog, så kan det finnas varianter med olika system på varje modell. Tändsystem, bränslesystem, styrdator osv.
Hur långt har du kommit? Har du upptäckt redan att fördelaren från en 740 inte får plats i en 240? Den måste sitta i motorblocket på 240.
För övrigt är det nog så att du måste ha med allt, sensorer och givare m.m. för att det skall fungera. Dom olika kontrollenheterna förväntar sig att det skall komma rätt signaler från samtliga givare. Annars får du knappast "startsignal" för motorn.
av Tvären_244
jo fan det har jag märkt :P
Men det var bara att massera torpedväggen med en fet slägga :wink:

Det är en 740 gle -87
har du något som kan hjälpa mig...?
Eller har du koll på om elschemat från en 244 gle -88 skulle kunna passa eftersom den med har b230f ? Tack på förhand
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]