Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Funderar på en billig slit- & slängbil till att köra på t.ex. skogsbilvägar som kan vara steniga och halvt igenväxta ibland.

Om man jämför Volvo 745 med 245, vilken har:

*Bäst markfrigång?
*Stryktåligaste underredet?
*Största lastytan i bagageutrymmet?

Tacksam för svar och tips.
Användarvisningsbild
av Pliind
745 all the way säger jag, de känns iaf mycket större, högre och förmodligen tåligast då de kanske är ett par år yngre?
Användarvisningsbild
av Lilja
Skulle nog säga att det är skitsamma vilket som. Dom är ganska lika uppbyggnadsmässigt och sådär och markfrigången är nog ungefär samma så. När det gäller bagageutrymme så tror jag nästan 245an har större men det får nog nån som gillar att mäta fylla i :lol:
Användarvisningsbild
av mugge
Med uppfällt baksäte tar 245 mer volym medan 745 vinner med nedfällt. 745 är tillräckligt stor för att få i en 200x120 cm resårsäng från IKEA och sedan kunna stänga luckan (man får krypa ihop lite där fram, men en resa mellan Uppsala och Gävla var helt överkomlig). 745:s lastutrymme känns bättre disponerat.

För bästa framkomlighet, se till att du hittar en bil med diffbroms!!!
av jbl
745:an känns mycket mera bil. Även om man ska ha den som slit och släng bil.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
745 är en modernare bil med tex delbart baksäte bättre komfort annars är de lika bra skogsmullar bägge två 8)
Användarvisningsbild
av A80TD
Hej och tack för alla svar!

I så fall siktar jag på en 745:a, om terrängegenskaperna är likvärdiga. Verkar vara en trevligare bil i övrigt.

Finns det någon årsmodell som man bör sätta som bortre gräns för hur gammal man ska välja? Med tanke på bättre motorer, rostskydd etc...

Ser ut som att man kan få en hyfsad 90:a för 12-13'
Användarvisningsbild
av Lilja
Om jag inte minns fel började volvobilar rostkyddsbehandlas i mitten på 88. Plus att katalysatorn kommer däromkring med så runt sent 88-92 hade jag valt.
Användarvisningsbild
av A80TD
Har inte hunnit köpa nån 745 än. En till fundering: är en 765 ett sämre köp på något sätt? Bränsleförbrukningen kvittar, det blir inte så många mil.
Tänkte att motorn är roligare kanske (B280)? Är motor och automatlåda pålitliga grejor?
Användarvisningsbild
av pv!
Artikel i Wikipedia:

"Konstruktionen var en V6-motor helt i lättmetall som utvecklades i ett samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo under 1970-talet. PRV-motorn som motorn också kallas är just en förkortning av Peugeot, Renault och Volvo. B27, B28 och B280 som Volvo kallade den monterades i Volvos 240 (GLT 6), 260 och 760/780-modeller under 70- och 80-talen. Motorn hade en avsevärt kortare livslängd än Volvos fyrcylindriga motorer och oftast har Volvomodeller med dessa motorer fått ett motorutbyte till en fyrcylindrig maskin på grund av motorras."

En framtida raritet vad det verkar. :D Köp!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]