Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fuman
Har upptäckt att min bil läcker olja. Svårt och att avgöra vartifrån det kommer. Det är iallfall inte från toppen,plugg eller filter.Har torkat rent under motor och låda men fick ej mer dropp när jag varmkörde den på tomgång (lång tid).
Droppar 1-2 droppar efter varje körning. Ser renare ut på vänster sida.Bilen har gått 18000 mil.
Användarvisningsbild
av Eastis
Vanligt fel på 850 och V70/S70 är att packboxen går. Har hänt mig på både 850 och V70. Den brukar tydligen tappa stinget vid 15000 mil. Är inte någon expert på området men vad jag förstå sitter den mellan motorn och kopplingen, kör du för länge med problemet läcker det in olja till kopplingen och även den måste bytas.
Då jag nyligen reparerade V70:n ville Volvo verkstaden ha c:a 14000kr för byte av packbox och koppling. En mindre bilfirma tog 4000kr men då utan byte av koppling (den såg bra ut). Själva packboxen kostar 150-200kr men hela motorn måste rivas...
Inte säkert att ditt problem beror på detta men det är i alla fall min erfarenhet. Känner också igen "symptomen" med knappt något oljeläckage alls.
/Eastis
av Gorand
Om bilen läcker olja är det lämpligt att fylla en sprutflaska med avfettning, ta loss framhjulen/hjulet på den/de sidor som olja ser ut att komma från och duscha så gott det går. Ta sedan högtrycken och spola, både underifrån och uppifrån så du får bort oljespillet. Spruta inte direkt på generator och andra el-prylar.

Nu bör du kunna se varifrån oljan kommer. Är läckaget i huvudsak på höger sida så kan det vara den "främre" packboxen. Den är "lätt" att byta och kan vara anledning att ta det i samband med kamremsbyte. Kolla också att det motorfäste som sitter till höger inte har packat ihop av all olja eller av annat skäl. Kommer oljan på vänster sida kan det vara stor risk för att den "bakre" packboxen är paj. Dyrt att årgärda, då motorn måste ur.

Innan du byter packboxar, testa att fäscha upp packningar och packboxar med ett medel som du blandar i oljan. Byt olja och filter, kör 50 mil och fyll i en burk med Omega 917. Svindyrt men billigt när det fixar läckande packboxar. Har själv testat och har ett antal kompisar som blivit hjälpt med att använda detta medel. Produkten finns bla på Mekonomen. Köp inte de billiga varianterna - de fungerar lika mycket sämre som de är billigare.

http://www.smorjteknik.se

Good luck!

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]