NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har kollat lite trådar om växlingsproblem på V50 men har inte hittat nån som passar på mitt problem.
Jag har just köpt en "begagnad" V50 2.4i -05 som bara gått 1000mil. Problemet är det att när jag saktar in vid rödljus och korsningar så är det ibland omöjligt att få i någon växel (även fast bilen rullar), det händer sällan men är otroligt frustrerande. Under körning så känns det ibland oxå lite trögt att få i växeln.
Bilen har stått avställd en längre tid, kan det ha något med saken att göra?
Användarvisningsbild
av poseidon
Är det bara då den är kall? Kanske kan hjälpa att byta till en mer lättflytande olja.
av Goldbowler
nja..när jag tog bilen från firman i stockholm så hade jag stora problem i korsningarna där men det verkade bättre efter ca 1,5tim körning. Härom dagen så uppkom probemet när jag kört bilen i ca 20min, kunde då inte få i tvåan från växel 3, utan fick i princip tvinga i den.
av Goldbowler
En annan grej är att jag tycker att kopplingen allmänt tar ganska långt ner, nästan helt nedtryckt...hur är det på era?
En vän sa att den skulle vara självjusterande, stämmer det?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har samma problem med min låda. Har dock en 1,8, som har en annan låda, och Volvo hävdar att det är "en lite speciell låda", så det ska vara så.
Nu efter att ha ägt bilen ett tag så känns det inte alls normalt. Har haft samma fenomen på en 240 från -83, men då hade bilen gått 40.000mil och den här har bara gått 5000.

Dom på Volvo vill inte pilla i lådan i onödan. Risken är, som dom säger, att problemet bara blir värre.
Jag tror att det bara är ett gäng nötter och amatörer som jobbar där, men det är ju bara min åsikt. Alla förlitar sig på en dator, ingen har nån känsla för mekanik längre.
Användarvisningsbild
av Lilja
_lucifer_ skrev:Har samma problem med min låda. Har dock en 1,8, som har en annan låda, och Volvo hävdar att det är "en lite speciell låda", så det ska vara så.
Nu efter att ha ägt bilen ett tag så känns det inte alls normalt. Har haft samma fenomen på en 240 från -83, men då hade bilen gått 40.000mil och den här har bara gått 5000.

Dom på Volvo vill inte pilla i lådan i onödan. Risken är, som dom säger, att problemet bara blir värre.
Jag tror att det bara är ett gäng nötter och amatörer som jobbar där, men det är ju bara min åsikt. Alla förlitar sig på en dator, ingen har nån känsla för mekanik längre.
Köpte du bilen på bilia eller privat? Det kan ju vara så att om du lämnar in bilen och dom ska felsöka och greja och hålla på kan det bli VÄLDIGT dyrt om inte garantier finns kvar. Vill du att dom ska fixa det så säg det till dom dom kan knappast neka. Och det där med att det är en speciell låda är skitsnack det ska naturligtvis inte vara så
av Goldbowler
Har du samma fenomen med kopplingen oxå, som tar väldigt långt ner?
Jag köpte min privat, så för mig som har en V50 som blivit strax över 2år har väl ingen garanti kvar på detta???
Användarvisningsbild
av elmuppo
Goldbowler skrev:Har du samma fenomen med kopplingen oxå, som tar väldigt långt ner?
Jag köpte min privat, så för mig som har en V50 som blivit strax över 2år har väl ingen garanti kvar på detta???
Prata med din lokala volvohandlare. Annars har du ju försäkringen
på bilen.

Låter som växellådsbyte.
av jarkendal
Hejsan

Jag har exakt samma fel på min V50 2006, 18.F. Ibland får jag verkligen tvinga in 3:an och 4:an med våld. Det går men det känns inget vidare. Bilen ska in på reperation i början av juli. Samtidigt ska dom fixa, gnisslande förarsäte, vinande/suckande ljud vid växling vid varm bil. Sedan är även bakluckan svår att få ordentligt stängd, jag får försöka ett par gånger innan det låsre sig. Bra att få in detta i bilens "loggbok" också om det blir krångel med samma saker längre fram.

Om det är fel så är det fel och då ska dom ta mig sjutton fixa felet, vad har man annars garantin till?
hepp
Anders
av Goldbowler
Hejsan

Jag har exakt samma fel på min V50 2006, 18.F. Ibland får jag verkligen tvinga in 3:an och 4:an med våld. Det går men det känns inget vidare. Bilen ska in på reperation i början av juli. Samtidigt ska dom fixa, gnisslande förarsäte, vinande/suckande ljud vid växling vid varm bil. Sedan är även bakluckan svår att få ordentligt stängd, jag får försöka ett par gånger innan det låsre sig. Bra att få in detta i bilens "loggbok" också om det blir krångel med samma saker längre fram.

Om det är fel så är det fel och då ska dom ta mig sjutton fixa felet, vad har man annars garantin till?
hepp
Anders
Hör av dig och tala om vad dom åtgärdade..skulle kännas bra om man hade något konkret att komma med när man ringer verkstaden.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]