Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ragnarsun0808
#1598924
Hej! är det någon som kan komma på vad det kan vara för fel på min Volvo 745 från 1990 med b230 ltt den drar ovanligt mycket bränsle går hackigt när man vill hålla jämn fart vid ca 1500 varv men när man trycker på så man får laddtryck går den hur fint som helst tomgången är väldigt ojäm och ibland orkar den inte gå på tomgång och när man ska starta den så blir den sur och när den kommer igång ryker väldigt mycket, jag har testat bytt en del grejer men ingen skillnad det jag bytt är: Bränslepumpsrelä
Lambdasond
Spridare
Bränslebox
Tändningsbox
Tändstift
Luftmassemätare
Tempgivare
Insugspackning
Bränsletrycksregulator
Tändmodul
Användarvisningsbild
av lennarte
#1598945
Testat felkoder?? Lyser lampan med lilla lambda symbolen???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1598963
Ragnarsun0808 skrev: tis 07 jan 2025, 00:15 Inga felkoder och lampan i mätarhuset tänds efter lång körning när den går dåligt
Nar lampan tänds finns där felkoder. Slocknar den av sid själv? Eller nollar du den?? När lampan är tänd ställer ECU "om sig" till ett nödläge så du ska kunna köra till verkstaden. Då drar den mer bränsle, upp till 2 - 3 dl/mil. Är motorn ändrad? T.ex turbo trycket? Sportfilter?? Återställ då till original och börja om felsökningen där.
av Ragnarsun0808
#1599002
Finns inga felkoder lampan blir tänd i några sekunder när man kör bara. Motorn är orginal det var ca 2 månader sedan jag stoppade i motorn och då gick den klockrent i ca 2 veckor sen började den krångla med att vara svårstartad och gå hackigt å så
Användarvisningsbild
av lennarte
#1599008
Temperaturgivaren för motorstyrningen ska generera felkod om den inte fungerar. Men det blir ingen felkod om den fungerar fel (glapp, dålig kontakt?) Det är en billig del att byta, kostar betydligt mindre än denna om du inte köper orginal. Du kan mäta den, den har 2 små flatstift. Du mäter varje stift för sig mot jord på motorn, det ska vara ungefär samma Ω på båda stiften. Kommer inte ihåg hur mycket just nu
https://www.gcp.se/products/1362644?gad ... 6WEALw_wcB
av Ragnarsun0808
#1599024
Det är vell den bakre tempraturgivaren som är till motorstyrningen? och man kan vell kolla om den är trasig genom att köra motorn var och sen ta ut kontakten och då tror vell bilen att motorn är varm?? Och då borde den gå bra om det är den som är trasig eller har jag fel?? När jag testade det förut så gick den iallafall lika dåligt med kontakten ur både varm och kall
Användarvisningsbild
av lennarte
#1599295
Om tempgivaren för motorstyrningen är trasig så lyser miljölampan. Om du kopplar bort kontaktstycket med motorn igång kopplar boxen bort sig och motorn går efter ett förprogrammerat protokoll. Då (bl.a) sätter protokollet motortemperaturen till +18°. Detta protokoll gör att du kan köra bilen något så när normalt. Även utan kopplade t.ex lambdasond, tempmätare, LMM. Miljölampan lyser och bränsleförbrukningen ökar.
av Ragnarsun0808
#1599427
Okej när jag drar ut kontakten till givaren tänds lampan direkt men bilen går precis lika som innan då borde det inte vara något fel på den eller?
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]