Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740wennberg
#110341
2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas för dom som ej vet vad det betyder.
av *pettson*
#110357
helgonet skrev:Hej alla vänner.
Finns det någon klok person som vet hur man åtgärdar fel kod 2-3-2 i modul A1.
Hls Roger
Med andra ord en automatbil.. Nåt du kanske kunde skrivit ändå för dom som inte vet? Ett tips till ALLA som vill ha hjälp.. och nåt som forumsansvariga kanske kan sätta in nånstans (om det inte redan står)
Sätt in BIL, ÅRSMODELL, MOTORTYP samt MANUELL/AUTOMAT det blir så mycket lättare då..

För övrigt..
Felkodsinformation 2–3–2

Villkor

Hastighetsinformationen överförs från kombinationsinstrumentet till växellådans styrenhet. Signalen är en jämn fyrkantsvåg med varierande frekvens, där frekvensen ökar med hastigheten. Styrenheten använder signalen för att kontrollera att växellådan växlar vid rätt hastighet. Styrenheten beräknar även hastigheten utiftån varvtalsgivarens signal. Om styrenheten registrerar att hastighetssignalen från kombinationsinstrumentet avviker för mycket från den beräknade hastigheten, sätts felkod 2–3–2.

Ersättningsvärde

Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode II" har trätt i funktion.

Felorsak

-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.

Felsymptom

-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen reducering av motorns moment
-Ingen lock–up funktion.
#110506
Jo visst är det en automat 850 glt 20 ventilare 92:a.
Hastighetsmätaren visar ok inget fel där. Men hur kan man känna att den inte fungerar på lock up och det andra du sa ?
Jag har problem med att helt plötsligt vill den "lägga ur växeln och sen tillbaka där den var" jag ser det på varvräknaren och det känns i hela bilen att den rycker för djä_igt. Jag läste av felkoderna och då fick jag denna. Övriga visa 1-1-1.
Hls roger
av gurrap
#270389
Hejsan.
Förlåt en skamlös bump av gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem med en 850 -92:a GLT automat. Symptomen är just att lampan för automatlådan (pilen) på instrumentpanelen blinkar, jag får 2-3-2-fel när jag kollar diagnosenheten och som beskrivet känns det som att den växlar vid fel hastighet ibland (samt växlar ryckigt).
Hastighetsmätaren i instrumenteringen fungerar utmärkt.

Jag antar därför att problemet ligger i att automatlådans styrdon inte får korrekta signaler? Givaren för hastigheten antar jag sitter på slutväxeln (växellådan) men hur är denna kopplad till styrdonet? Var ska jag gå loss med kontaktsprayen?

Tacksam för svar,
Gustav
av *pettson*
#270432
gurrap skrev:Hejsan.
Förlåt en skamlös bump av gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem med en 850 -92:a GLT automat. Symptomen är just att lampan för automatlådan (pilen) på instrumentpanelen blinkar, jag får 2-3-2-fel när jag kollar diagnosenheten och som beskrivet känns det som att den växlar vid fel hastighet ibland (samt växlar ryckigt).
Hastighetsmätaren i instrumenteringen fungerar utmärkt.

Jag antar därför att problemet ligger i att automatlådans styrdon inte får korrekta signaler? Givaren för hastigheten antar jag sitter på slutväxeln (växellådan) men hur är denna kopplad till styrdonet? Var ska jag gå loss med kontaktsprayen?

Tacksam för svar,
Gustav
Det är ju såhär att lådan registrerar inte at den fått hastighetsinformationen från instrumentet. Kika i ett elschema vad som är dess gemensamma punkter, eftersom instrumentet fungerar finns signalen. Det är alltså avbrott till lådan.

Felkodsinformation 2–3–2

Villkor
Hastighetsinformationen överförs från kombinationsinstrumentet till växellådans styrenhet. Signalen är en jämn fyrkantsvåg med varierande frekvens, där frekvensen ökar med hastigheten. Styrenheten använder signalen för att kontrollera att växellådan växlar vid rätt hastighet. Styrenheten beräknar även hastigheten utiftån varvtalsgivarens signal. Om styrenheten registrerar att hastighetssignalen från kombinationsinstrumentet avviker för mycket från den beräknade hastigheten, sätts felkod 2–3–2.

Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode II" har trätt i funktion.

Felorsak
-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.
Felsymptom
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen reducering av motorns moment
-Ingen lock–up funktion.
av gurrap
#270466
Tack för hjälpen, det var som jag misstänkte. Jag kommer över en reparationshandbok imorgon så då ska jag nog kunna lura ut vilka sladdar det gäller som kan vara dåliga.
av gurrap
#278094
kallabaz skrev:Jag fick också denna felkod på min 850 -95.
Rengjorde kontakten som sitter under lådan. En orange sak. Sedan gick det kanon igen!
Hur fasen kommer jag åt den? Måste jag ta loss skyddsplåten som sitter under motorn eller kan man komma åt den genom att lyfta på luftburk och batteri? Jag hittade kontakten på ovansidan av lådan och den var så ren att mormor kunnat ha sina finaste handdukar där.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]