Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddes60T5
Hejsan,
Har en s60 T5a 06. Lite blandat är bytt som spridare, satt in intercooler osv.
Är skiträdd att sabba något i motorutrymmet när jag tvättar och brukar därför gå med trasa och borste och torka av utan att skölja.
Efter vintervilan så har det blivit lite påväxt här och var och den behöver nu en riktig tvätt.
Vilka delar bör man undvika att spola ner? Startmotorn, spridare, säkringsbox, luftfilterlådan, vad bör man tänka på med sånt?
Förstår att man inte ska köra med högtryck såklart, men vill gärna köra lite avfettning så att påväxten släpper och behöver då iallafall kunna skölja med rinnande vatten😅

PS. Bilden är direkt efter vintervilan, fick bort en del med ytlig rengöring men sitter fortfarande kvar en del..
Bilagor
IMG_1857.jpeg
IMG_1857.jpeg (2.88 MiB) Visad 503 gånger
av sicnarf
Åk till en biltvätt firma om du är orolig. Ett par hundra lappar och du får ett fräscht motorrum. Och du slipper oroa dig.
av Maddes60T5
Ja det är ju ett bra alternativ, jag gillar dock väldigt mycket att sköta bilen så vill gärna lära mig att göra det bra själv ☺️
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du låter motorrummet vara lite oljigt så slipper du dom problem som syns på bilden, och det rostar inte lika lätt. Det är ju bara en bil, ingen finmöbel.
Jag tvättade motorn på min 745-a när jag bytte toppackning på den förra våren. Då var motorn isärtagen och det var lätt att komma åt. Det var första gången på 36 år.....😱😱 Jag har bara haft den i 17 år, fick den av min svåger (han hade den i 14 år och motortvättade aldrig den) när Volvo inte ville ta in den i byte mot en ny V70. Han köpte då en Toyota istället........
av Maddes60T5
För mig är det inte ”bara en bil” ☺️ Gör inget att problemen kommer, som jag skrivit så vill jag veta hur man tar bort det på bästa sätt👍🏻

Om någon har svar på mina frågor så får ni gärna skicka, istället för att skriva att det inte behövs 😉
av olof00
Oj det såg inte så roligt ut. det Där får man nog polera/gnugga bort med typ Autosol. Sen rent generellt tycker jag inte du skall vara så orolig för att tvätt motorutrymmet. Jag har gjort det i 35år på mina bilar utan problem hitintills. Spraya på avfettning (kall motor), arbeta in med pensel eller borste och skölj av med vanlig vatten slang. Man undviker så klar att spola direkt med tryckstråle rakt in mot kontakter/elanslutningar eller in i generatorn. Använd tex läget för blomdusch som brukar finnas på stålmunstycken. Med vanligt sunt förnuft kommer det nog gå bra.
Lycka till

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]