-2an(eller vad det nu råkar vara för siffra) står för vilket tillverkare/leverantör som levererade lacken vid tillverkning. Det kan finnas små variationer mellan olika tillverkare, så dom sista nummren användes för att lättare kunna matcha färgen vid ev. skadelagningar. Den har noll och ingen betydelse vid full omlack, och tveksamt om den ens har det öht idag... Åldern har gjort mer skillnader på ev. nylackning än dom olika leverantörerna hade. Plus att utvecklingen har ju gått lite frammåt, det är f-n så mycket snabbare och enklare att bara skanna lacken på den befintliga bilen än att hålla på och försöka manuellt färgmatcha som man gjorde förr
Som white säger fick solida lacker klarlack först -95, innan dess var det ingen klarlack. Alla lacker som läggs idag lägger man klarlack på - speciellt vid en hel omlackering. Finns noll och ingen anledning till att inte göra det. Kostnaden är snudd på densamma, baslacker som inte ska ha klarlack kostar mer är baslacker som ska ha klarlack, och klarlack i sig är inte speciellt dyrt.
Det är alltså olika lacker beroende på om det ska vara klarlack eller ej.