Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle173
”Infofönstret” i hastighetsmätaren med trippmätare och körsträcka har slocknat. Man ser fortfarande siffrorna svagt men de är inte gula längre. Var och kollade på volvo och enligt dem så var det byte av hela instrumenthuset som gällde á 7900:- Gulp! Irriterar mig att inte kunna använda trippmätaren men det irriterar mig otroligt mycket mer att behöva betala dessa belopp. Går det att byta endast ”fönstret” isf hela instrumenteringen? Köpa begagnat?
av T5R
Byt glödlampa så sparar du 7891 Kr
av CANBus
eller så sparar du 7891 kr på att byta glödlampa!
av T5R
Så kan du ge mej 5000 spänn som tack för tipset! Så jag kan köpa ny glasögon... :wink:
av kalle173
Är det så enkelt? Är det en lampa som genomlyser och får siffrorna att lysa gult? Enligt volvo(bilbolaget i umeå) så sitter allt i en enhet utan möjlighet att byta?! Hoppas innerligt att de har fel och att du har rätt.
av T5R
Så du menar att alla som åker P2:or ska behöva byta sina instrument den dagen lampan pajjar... låter inte troligt min vän!
Klart att det är en glödis som gett upp.....
av Rox
kalle173 skrev:”Infofönstret” i hastighetsmätaren med trippmätare och körsträcka har slocknat. Man ser fortfarande siffrorna svagt men de är inte gula längre. Var och kollade på volvo och enligt dem så var det byte av hela instrumenthuset som gällde á 7900:- Gulp! Irriterar mig att inte kunna använda trippmätaren men det irriterar mig otroligt mycket mer att behöva betala dessa belopp. Går det att byta endast ”fönstret” isf hela instrumenteringen? Köpa begagnat?
Hej Kalle Jag har samma problem med min och jag undrar hur har det gått för dej, hoppas att du kan informera hur du har löst problemet.

MVH Lasse Rox
Användarvisningsbild
av _lucifer_
T5R skrev:Byt glödlampa så sparar du 7891 Kr
Det är väl ändå nån typ av LCD-display, eller vad det nu är för nått. Har inte kollat så noga hur den ser ut. Så inte kan du byta nån glödlampa där inte. (Rätta mig gärna om jag har fel!)
Själva displayen borde ju gå att byta. Annars är det ju en urbota korkad konstruktion. Diplayer dör ju hela tiden överallt. Kan även vara glapp någonstans.

Tipps om du inte vill he sönder din, är att du hittar en begad instrumentpanel på skroten så sparar du ett par tusen eller om du t.o.m hittar en trasig som du kan få för en femtilapp(?!?) som man kan skruva isär och se hur det ser ut. Kanske du kan lägga upp lite bilder här och visa oss andra hur det gick :P
av Rox
_lucifer_ skrev:
T5R skrev:Byt glödlampa så sparar du 7891 Kr
Det är väl ändå nån typ av LCD-display, eller vad det nu är för nått. Har inte kollat så noga hur den ser ut. Så inte kan du byta nån glödlampa där inte. (Rätta mig gärna om jag har fel!)
Själva displayen borde ju gå att byta. Annars är det ju en urbota korkad konstruktion. Diplayer dör ju hela tiden överallt. Kan även vara glapp någonstans.

Tipps om du inte vill he sönder din, är att du hittar en begad instrumentpanel på skroten så sparar du ett par tusen eller om du t.o.m hittar en trasig som du kan få för en femtilapp(?!?) som man kan skruva isär och se hur det ser ut. Kanske du kan lägga upp lite bilder här och visa oss andra hur det gick :P
Hej igen.
Jo det är ju det som du tror lucifer att displayen är en lcd-typ men det märkliga i sammanhanget är att jag kan skönja konturerna av trippmätarställning och vägmätaren i de rätta värdena och det lyser alltså mycket svagt så att min tanke är att det kanske ändå sitter en glödlampa som ljusförstärker displayen på något sätt. Det verkar ju helsjukt om man skall behöva byta hela instrumenthuset för åtta papp.
MVH Rox
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är ju många här o andra forum som bytt till blåa lampor på displayen.
Jag menar , hur svårt kan det vara att skruva loss den o kolla om det är en glödlampa som är kaputt.
Kolla det innan du får för dig att byta för ca 8000 koronas.
Vill du vetta hur man tar bort displayen så är det bara fråga.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]