Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
hej

efter bara ett år på nya motorkuddar från biltema ditsatta av mysko verkstad har det så blivit dags att byta igen :(

ska alltså byta gummifjongarna i fram som motorn hänger på. Tänkte jag bara sätter domkraften under motor och lättar lite på det och samtidigt parerar den lite i sidled med lämpliga medel (remmar, brytjärn svordomar och hot)

sen borde det kanske gå att bara byta ut till nya kuddar snabbt och lätt och sen sänka ner igen? (har ingen riktig motorlyft ju)

Verkar det som ett jättedumt sätt? andra förslag? Tar emor alla förslag som kan göra operationen lite lättare!!!! :D
Användarvisningsbild
av Amapola
Det går att göra på det sättet du beskriver, men det är trångt. Byt ett i taget så behåller du läget på motorn och slipper att använda lika mycket svordomar och hot.
av Addekarlsson
Och var 2 när det skruvas! En som byter motorkudde, medans den andre står och håller motorn, så den inte tiltar. Få ett finger i kläm mellan motorkudde/fäste, det gör ont. Man kan inte vara nog försiktig har jag lärt mig, den hårda vägen.

När jag gör denna operation på enklaste sätt, så drar jag ett spännband från insuget, som dras runt fjäderbenstornet. Då byter jag kudden på avgassisdan.

Sen likadant på andra sidan, spännband i grenröret till fäderbenstornet, och så byter jag kudde på insugssidan.

Enklare än så kan man inte göra det, utan därför avsedd utrustning.

Mvh/ Adde
av mlindblom
tack för svaren, ska testa lite så får vi se hur mycke svordomar och hot det går åt.

brukar gå åt en hel del för de mesta... :D

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]