Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bytte värmepaketet på min 850 (1996) igår. Efter det går den inte upp i motortemp ordentligt. Saken är att jag inte haft bilen så länge så jag har inte riktigt koll på om tempen var ok innan jag bytte.
Körde den en sväng och lättade på locket till expansionskärl och det pös ut en del luft. Är det nåt jag behöver göra för att lufta eller görs det av sig självt? Vill inte plocka lös termostaten innan jag kan utesluta att det är luft kvar i systemet

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

Hej

Jag bytte både kylare och värmepaket förra året på min 850 -96. Behöver inga särskilda åtgärder för att luftas, den luftar sig själv. Efter byte så fyller man på fullt o kör en sväng, (håll koll på tempmätaren - vid luft i systemet kan den bli överhettad) öppna locket (försiktigt) o fyll på kylar vätska - klart.
Kan vara segt att få ur sista luften ur värmepaketet eftersom det sitter monterat så båda anslutningarna pekar nedåt.. jag tog till vakuumpump ;-) (v70 mk 1)
Att varva ur motorn borde också hjälpa till då det blir mer varv på vattenpumpen och därmed bättre flöde..
Jag brukar alltid lossa slangen bak på motorn som går till värmepaketet för att vara säker på att motorn fylls helt. Om man då vill vara säker på att fylla värmepaketet kan man ju lossa slangen från värmepaketet när man fyller den. Så ska väl luften försvinna.
Jag fyllde upp expansionskärlet strax över max och varmkörde motorn. Till slut gick den upp i normal temp så jag tror jag fick bort det mesta av luften. Får hålla lite kolla på den, snart vinter så då lär det väl bli rätt tydligt om det inte är helt ok

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

wassberg73 skrev: fre 02 sep 2022, 15:22 .. 37k mil på mätaren, vill inte vara för brutal med den Bild
Löjligt lite men visst, där har du en poäng :-D
Jag skruvade på Luftman-bromsluftarlocket på exp-kärlet, det har samma gänga.
Kopplade på en värmepumps-vakuumpump och körde. Kylarslangarna sugs ihop, vet inte hur hälsosamt det är för dem .. Men det blurpade ut en hel del luft ;-)
Kanske säkrast höra med en verkstad som har rätt grejer.

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den ä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]