Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
XC60 MY 22 diesel

Nu har jag kört ca 110 mil på ca två veckor.

Ikväll när jag stannar bilen känner jag en doft av bränt gummi vid höger framlykta/framskärm.

Fälgen/-arna är inte varma.

Vad kan det vara som doftar?
av hanss
Det är inte lukt från dieselvärmaren du känner?
av Stefan62
Nej, den är inte igång efter körning...eller...?

Doftsinnet kanske inte är helt ok, men det är bränt gummi och inte anliggande broms...frustrerande på en ny bil.
Användarvisningsbild
av bem
Det är nog inget oroa sig för. Bränslevärmaren har sitt avgasutsläpp i höger hjulhus. Brukar osa lite därifrån efter körning. Var så på min förra V70 MY14 diesel och är så på min nuvarande V90 MY22 bensin.
Om du startar dieselvärmaren med Volvo Cars appen när bilen står still och låter värmaren gå ett tag så kan du lukta vid höger hjulhus sen. Det borde osa, kanske liknande lukt du känt efter körning.
Funktionen när värmaren drar igång vid behov under körning kallas tillskottsvärmare. Kolla i handboken så står förklarat om värmaren.
Parkeringsvärmare kallas ena funktionen, Tillskottsvärmare den andra och den kan du ställa in om du vill ha automatisk start på eller inte i bilens inställningar (Klimat) i centerdisplayen.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av D3n1k4
Min Volvo V50 diesel 2008 också luktar bränt gummi, jätte mycket. Jag kunde inte köra längre.
Lukten kommer från avgasröret, och sen kommer inne i bilen.
Förra veckan bytte jag partikelfiltret...
Är detta normalt efter bytet?
Jag ska tillbaka till min mekaniker men han är upptagen och jag måste flyttar på lördag.
(Sorry for my bad swedish, I'm not from here).
Tack för förhand!
av hullan
Fyller på lite här - har en V60 D3 MY19

Antingen är det stödvärmaren som du känner av ifall du bara kört en liten sträcka. Om det är under +5 ute och jag stannar vid affären på vägen hem och sedan startar bilen och kör hem så kommer den fortsätta att gå en liten stund efter att jag kommit hem.

Som någon sa kan det också vara DPF-filtret som har påbörjat en regenerering - det brukar lukta lite fotogen/spritkök - kan framförallt känna doften vid höger lampa/grill - ut och kör en rejäl runda så kommer det försvinna
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]