Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittar man i Tyskland så annonseras många S60, S80 och V70n med förhållandevis låga miltal, men givetivs är man suspekt till detta när man hör vad folk råkar ut för. Vad jag förstått så går det att skruva dom utan att det går att upptäcka numera. Någon som kan kommentera detta? Har även sneglat lite smått på importerade Volvos från USA, men hoppas att de inte är lika skrupelfria.
av OC-RA
Det är nog inte så vanligt att tyskarna själva skruvar sina bilar , utan det är mellanhanden som ser sin chans att tjäna ett antal kronor på att sänka miltalet.
Så länge du importerar själv så är nog risken rätt liten , men det gäller ju att se upp där precis som här.
av jimjam
Hej.

Kör själv import bil och innan jag hittade min bil var det många bilar som hade gått för långt. Dom skruvas på vägen hit.
Mitt bästa tips är att kolla upp garantijobben med Volvo i göteborg.
På dom tidiga mod finns det ganska många garanti jobb gjorda som du kan stämma av med serviceboken.
Det är bara att ange chassi nr för dom så tar dom fram alla data om bilen. Tror även att det för USA marknaden.

//Jimjam
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det är numera förenat med fängelsestraff i Tyskland att backa mätare. Naturligtvis så görs det fortfarande....men inte lika lättvindigt som förut.

Skulle vilja påstå att denna hype om att importbilar ska vara si & så (negativt) är för det mesta bullshit & underblåses av.......vilka? Jo, Svenska bilhandlare (märkeshandlarna i synnerhet).

En importbil från tyskland är mycket mer ofta maxutrustad (något svensken inte anser sig ha råd med när han köper ny bil i Sverige), servad regelbundet med orginal delar (inget biltema) & bilen har inte behövt tillbringa sina år i ett svenskt saltigt vinter klimat.

Hur stor är chansen att en svensksåld beg bil i Sverige har en manipulerad mätare? Lika stor! Backning av mätaren på en Volvo av sen modell kostar lite flis men går att ordna utan problem om man vet vart man ska vända sig någonstans (i Sverige). Speciellt taxi näringen & alla andra som lägger väldigt mycket mil per år på sin bil gör detta, inte för att nödvändigtvis få bättre betalt när de avyttrar bilen utan för att ha kvar garantin (de backar mätaren varje år)!
Användarvisningsbild
av greeeken
V70BiFuel03 skrev:Det är numera förenat med fängelsestraff i Tyskland att backa mätare. Naturligtvis så görs det fortfarande....men inte lika lättvindigt som förut.

Skulle vilja påstå att denna hype om att importbilar ska vara si & så (negativt) är för det mesta bullshit & underblåses av.......vilka? Jo, Svenska bilhandlare (märkeshandlarna i synnerhet).

En importbil från tyskland är mycket mer ofta maxutrustad (något svensken inte anser sig ha råd med när han köper ny bil i Sverige), servad regelbundet med orginal delar (inget biltema) & bilen har inte behövt tillbringa sina år i ett svenskt saltigt vinter klimat.

Hur stor är chansen att en svensksåld beg bil i Sverige har en manipulerad mätare? Lika stor! Backning av mätaren på en Volvo av sen modell kostar lite flis men går att ordna utan problem om man vet vart man ska vända sig någonstans (i Sverige). Speciellt taxi näringen & alla andra som lägger väldigt mycket mil per år på sin bil gör detta, inte för att nödvändigtvis få bättre betalt när de avyttrar bilen utan för att ha kvar garantin (de backar mätaren varje år)!
Skulle tro att utlandet har sina egna biltema som dom kör med,att påstå att importerade bialr inte har "biltema" produkter är inte så vettigt.
importbilar kan vara en br aafär om man importerar själv
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det är klart att de har sina motsvarigheter, vad jag syftade på var att tysken i gemen har råd att serva sin bil på ett annat sätt än vad medelsvensson har.....på samma sätt som han har råd att maxutrusta bilen.

Det finns ett rätt så skoj talesätt om Tyskar & deras bilar.....Den tyske mannen rangordnar sina älskade tillhörigheter i följande ordning;

Bilen, Hunden och Frun !

Det ligger faktiskt en nypa sanning i detta när man ser på hur väl många bilar tas om hand & sköts i Tyskland. Kan väl liknas vid Bilentusiaster som Jagrullars medlemmar.....som i många fall prioriterar sin bil HÖGT!

Det är ju bara att ta en titt på Sveriges vagnpark, dvs åldern på de bilar som svensken kör runt med jämfört med Tyskland för att förstå det hela.

Ja, det är definitivt ingen dum idé att köpa en bil i Tyskland....speciellt om man köper den av en privatperson (tysk) eller hos en märkeshandlare (dyrare).

Min nuvarande bil är faktiskt svensksåld, men min förra (854 turbo) hämtade jag hem fråm München, bilen köptes av en tysk privatperson & det var verkligen värt det.....i alla avseenden.
av caradioa
Men går det att gömma spåren efter mätarfiffel numera?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
caradioa skrev:Men går det att gömma spåren efter mätarfiffel numera?

Vad jag vet så skall det inte finnas några "spår" efter det. Grejen är väl den att om en svensk bil är backad så kan väl märkesverkstaden se servicehistoriken hos sig för den spekulant som är tveksam (vet däremot inte om märkesverkstäderna lämnar ut sån info till vem som helst).....
av OC-RA
Jag hade en "jobbarkompis" som köpte en ny Granada -85, han körde ca 6-7000 mil om året med den men han kopplade bort hastighetsmätarvajern och såg till att bilen gick ca 1000 mil om året.
Han hade den i 4 år så ni kan ju tänka själv vilken mardröm att få hans gamla bil, istället för 4000 mil var det ca 25000. Han såg också till att det såg rätt ut i serviceboken.
Det jagmenar är att vill du luras så går det.
av caradioa
Vet inte om jag uttrycker mig rätt, men Granadan känns inte alls lika relevant då den kör med avsevärt enklare system som var enklare att fiffla med. Alla bilar i dag har digitala mätare som man inte kopplar bort på samma sätt. Men teoretiskt sett skulle man kunna fiffla med pulsgivaren som registrerar däckens varv

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]