- tis 02 mar 2021, 00:25
#1433098
Jag kommer till hösten börja på ett nytt jobb som kommer innebära rejält med körning på landsvägar i norra Sveriges inland. Jag har provjobbat lite nu under vintern/våren och sett vilt i princip varje gång jag åkt, och vid två tillfällen har jag passerat olycksplatser där andra smällt med älgar. Jag har under snart 7 år med körkort inte kört på annat än småfågel trots 2-3000 mil om året, men när jag nu i framtiden ska ge mig ut på dessa vägar regelbundet inser jag att risken att förr eller senare smälla är ganska överhängande. Jag är kort och gott ganska nojjig kring detta.
Jag kör i dagsläget en mycket fin Volvo 960 från -97, men det är ju bara att acceptera att det har gått otroligt mycket framåt med både aktiv och passiv säkerhet sedan dess. Det är det ju också önskvärt med något som inte drar strax under litern på landsvägen. Dessutom vill jag inte riskera att smälla en någorlunda ovanlig modell i osedvanligt fint skick. Min 960 kan jag ju ändå ha kvar och finåka med sommartid etc.
Men hur pass ny bil ska man satsa på för att känna sig någorlunda trygg? Ni får ursäkta min okunskap då jag aldrig ägt en modern bil, men jag har förstått att Volvo sedan några år tillbaka har system som kan hjälpa till att upptäcka större djur som kommer upp på vägbanan och varna/bromsa bilen. Det känns ju inte alls som ett dumt extrastöd att ha. Är det en stor fördel till SUV:ens fördel vid en krock? Jag vill egentligen absolut inte ha en SUV av diverse skäl. Jag har sneglat lite på en lätt begagnad V60 av nuvarande generation, säkrare blir det väl knappast, men det är för min del otroligt mycket pengar att lägga 3-400 tusen på en bil. Livhanken är å andra sidan ovärderlig.
Volvo känns oavsett ganska givet, både då jag alltid kört det men framförallt med tanke på att det bör vara en av få (eller den enda?) biltillverkare som faktiskt krocktestar sina bilar för viltolyckor. All input är välkommen.
/Björn
Jag kör i dagsläget en mycket fin Volvo 960 från -97, men det är ju bara att acceptera att det har gått otroligt mycket framåt med både aktiv och passiv säkerhet sedan dess. Det är det ju också önskvärt med något som inte drar strax under litern på landsvägen. Dessutom vill jag inte riskera att smälla en någorlunda ovanlig modell i osedvanligt fint skick. Min 960 kan jag ju ändå ha kvar och finåka med sommartid etc.
Men hur pass ny bil ska man satsa på för att känna sig någorlunda trygg? Ni får ursäkta min okunskap då jag aldrig ägt en modern bil, men jag har förstått att Volvo sedan några år tillbaka har system som kan hjälpa till att upptäcka större djur som kommer upp på vägbanan och varna/bromsa bilen. Det känns ju inte alls som ett dumt extrastöd att ha. Är det en stor fördel till SUV:ens fördel vid en krock? Jag vill egentligen absolut inte ha en SUV av diverse skäl. Jag har sneglat lite på en lätt begagnad V60 av nuvarande generation, säkrare blir det väl knappast, men det är för min del otroligt mycket pengar att lägga 3-400 tusen på en bil. Livhanken är å andra sidan ovärderlig.
Volvo känns oavsett ganska givet, både då jag alltid kört det men framförallt med tanke på att det bör vara en av få (eller den enda?) biltillverkare som faktiskt krocktestar sina bilar för viltolyckor. All input är välkommen.
/Björn
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97