Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThxDex
Hej,

kör en V70 bifuel 2012 (2,5T - Prins 1 anläggning). Det finns en sak som ja tänker är inte normal.
När man rullar utan gaspedalen tryckt, till exempel 50kmh, sen ruckar den när ja star på pedalen igen – men endast den första moment när ja står å pedalen. Det känns som en slag i motorn, som prestation kommer försenat. Det händer bara i gas drift, på bensin är allt ”smooth”.

Jag har byt tändstift och kollade felkoder – finns inga angående motorn.
Har ni en ide? Tänker ni en Volvo försäljare kan fixa det eller behövs en ”gas proffs” ?

Tåck! Mvh Ingo
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag har också en 12:a med gas.

Första tanken är ju automatlådan när du säger att det rycker, men du säger inga problem när den går på bensin så stryk det.

Kanske någon sprucken slang från gasregulator? Jag bytte en på min strax efter inköp av bilen. Biltemas bränsleslang passade fint och bilprovningen tänkte inget mer på den saken trots att jag inte är gascertifierad :-)
av ThxDex
Hej,

so - det är löst nu. Har byt alla 5 tändspolar …. Provade först med en spole, men det visade sig at alla 5 var ”lite trött”.
Bilen går nu fint igen på gas.

Hälsningar,
Ingo
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]