Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hayvosh
Tjenare,

Har ett mystiskt problem som gäckat mig dom senaste månaderna, och blir inte klok på detta.
Bilen startar enligt videon om det är kallare än +15 grader.

Men bara om bilen stått ett par timmar. Har jag startat bilen och kört en stund så funkar det hur bra som helst att starta den sen om den inte står för länge (4-5h), då blir det samma igen.

Börjar bli en liten lista med saker jag bytt i försök att lösa problemet, så dessa saker har jag bytt :

Batteri
Generator
Glödstift (2 gånger)
Vattentempgivare
Bränsletempgivare
Bränsletrycksreglerventilerna (Både hög och lågtryck)
Glödstiftsrelä
Avgastempgivare
Lambdasond
Luftmassemätaren
Tryckgivare inlopp
Tryckgivare intercooler
Kabelhärva till spridarna
Startmotor
Bränslefilter
Bränslefilterhållare

Det märkliga är att om jag sliter ur vattentempgivaren och startar så funkar det galant, den glöder lite längre bara. Därför jag trodde den var trasig och bytte, men samma bekymmer ändå.

Sen så kör jag dieselvärmaren 15min ungefär så funkar den också galant efteråt?

Kompen är kollad och var OK på alla 5 cylindrar runt 23kg/cylinder

Har röktestat efter läckor på insugssidan

Börjar bli lite desperat.. råkar ni ha något tips? :-)
Bilen har inte heller några felkoder, har Volvo Vida2014D.

Det är en Volvo XC70 2010 med D5244T10 motorn. (D5)

Tack på förhand
av Hayvosh
Dejebo skrev: fre 12 mar 2021, 14:22 Hej!
Jag har precis samma problem med min XC60 / D5244T10 motor. Kollade överallt på nätet men hittade ingen annan som hade samma problem med denna motor. (Länken var till en XC90/D5/2005) Hittade du en lösning på ditt problem Hayvosh? Tacksam för svar.

https://www.volvo-forums.com/index.php?showtopic=42610
Hejsan!

Ja jag var något på spåren iaf, jag hittade att jag fick luft i bränslet då bilen stod längre perioder kallt. Jag lyckades spåra det till bränslefilter koppen på undersidan av bilen. Såg att den hade fuktat lite men inte så det sprutade diesel, eftersom diesel är så flyktigt så hade det vad jag antar smitit sig förbi koppen och packningen vid kallt väder, och tar diesel sig ut så tar sig luft in.

Så jag bytte filterkoppen mot en ny, och framförallt den lilla plastskruven (avtappningen för vatten), var EXTREMT noga med momenten då du drar den, misstänker att det var den som var orsaken för mig.

Hur som haver så bytte jag till en ny och jag fick kraftigt reducerade problem, men jag har fortfarande kvar litegranna. Men jag ska byta hela filterhuset när det blir varmare ute.. för man måste ner med bakvagnen, iaf på XC70.
Sen när det är gjort så ska jag kolla igenom hela bränslesystemets packningar en efter en.

Som ett tips så kan du köpa genomskinlig bränsleledning och byta ut en bit framme vid motorn tillfälligt och låta det stå ett par timmar. Sen har du någon att starta bilen samtidigt som du kollar på bränsleledningen om du får mycket bubblor, isf har du svaret där :-)

Uppdatera gärna med dina resultat!
av kvillebäck
Om den startar när du dragit ur vattentämpmätargivare så indikerar det att den visar för varmt och därför inte glödar/bränsleberikar som den skall.
Prova byt den tempsensorn. Du kan jämföra sensorerna genom att ohm-mäta dom och se om de visar samma vid olika temperaturer.
av Hayvosh
kvillebäck skrev:Om den startar när du dragit ur vattentämpmätargivare så indikerar det att den visar för varmt och därför inte glödar/bränsleberikar som den skall.
Prova byt den tempsensorn. Du kan jämföra sensorerna genom att ohm-mäta dom och se om de visar samma vid olika temperaturer.
I mitt fall så är den bytt utan någon skillnad dessvärre

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]