Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1401360
Hej,

Plockade precis ut en ny bil som har följande betalningsmånader:
Februari, Juni, Oktober.

På Transportstyelsen står det:

Årsskatt:
10531 kronor

Debiterad fordonsskatt, inklusive avgifter
2126 kronor

Återbetalning vid avställning
1462 kronor

Jag försöker tolka hurvida jag ska betala in något i Oktober och hur mycket i så fall eller om nästa period blir februari?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1401378
Sevir skrev:På Transportstyelsen står det:
Årsskatt:
10531 kronor
Jag förstår de som har bil i tjänsten och de som kör mycket. Men borde det inte vara bättre pris på en sådan bil som min då? Eller den röda 740 på 7/900 sidan. Tänker på "normalbilisten" som kör 1250 mil om året. Jag betalar bara 45 kr om året i "blilskatt". Äldsta dottern har en Peugeot 108 - 08 som är rymlig för 2 personer (4-sitsig) och kostar omkring 400 kr om året
av Lövet
#1401386
lennarte skrev:
Sevir skrev:På Transportstyelsen står det:
Årsskatt:
10531 kronor
Jag förstår de som har bil i tjänsten och de som kör mycket. Men borde det inte vara bättre pris på en sådan bil som min då? Eller den röda 740 på 7/900 sidan. Tänker på "normalbilisten" som kör 1250 mil om året. Jag betalar bara 45 kr om året i "blilskatt". Äldsta dottern har en Peugeot 108 - 08 som är rymlig för 2 personer (4-sitsig) och kostar omkring 400 kr om året
"Normalbilisten" köper inte nya bilar privat. Nästan allt är tjänstebilar. Privatpersoner köper begagnat eller privatleasar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1401393
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 13:52
lennarte skrev:
Sevir skrev:På Transportstyelsen står det:
Årsskatt:
10531 kronor
Jag förstår de som har bil i tjänsten och de som kör mycket. Men borde det inte vara bättre pris på en sådan bil som min då? Eller den röda 740 på 7/900 sidan. Tänker på "normalbilisten" som kör 1250 mil om året. Jag betalar bara 45 kr om året i "blilskatt". Äldsta dottern har en Peugeot 108 - 08 som är rymlig för 2 personer (4-sitsig) och kostar omkring 400 kr om året
"Normalbilisten" köper inte nya bilar privat. Nästan allt är tjänstebilar. Privatpersoner köper begagnat eller privatleasar.

Och de få privatpersoner som köper nytt köper heller inte Volvo, Audi, BMW och Mercedes.

De privatpersoner som köper nytt, de köper KIA, Renault, Skoda och Dachia
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1401400
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 13:52
lennarte skrev:
Sevir skrev:På Transportstyelsen står det:
Årsskatt:
10531 kronor
Jag förstår de som har bil i tjänsten och de som kör mycket. Men borde det inte vara bättre pris på en sådan bil som min då? Eller den röda 740 på 7/900 sidan. Tänker på "normalbilisten" som kör 1250 mil om året. Jag betalar bara 45 kr om året i "blilskatt". Äldsta dottern har en Peugeot 108 - 08 som är rymlig för 2 personer (4-sitsig) och kostar omkring 400 kr om året
"Normalbilisten" köper inte nya bilar privat. Nästan allt är tjänstebilar. Privatpersoner köper begagnat eller privatleasar.
Jag tittade på att privatleasa innan jag köpte min nuvarande V60.
Det sket sig fullständigt när jag ville justera körsträckan från 1000 till typ 3500-4000 mil/år.
Avgiften/månad steg rejält, det var inte försvarbart så jag köpte den privat istället.

Jag privatleasar gärna, men att lägga uppåt 8000/månad.. Nej tack.

Med detta får jag nog anse mig att inte vara en normalbilist ;-)
av Lövet
#1401402
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 13:52
lennarte skrev: Jag förstår de som har bil i tjänsten och de som kör mycket. Men borde det inte vara bättre pris på en sådan bil som min då? Eller den röda 740 på 7/900 sidan. Tänker på "normalbilisten" som kör 1250 mil om året. Jag betalar bara 45 kr om året i "blilskatt". Äldsta dottern har en Peugeot 108 - 08 som är rymlig för 2 personer (4-sitsig) och kostar omkring 400 kr om året
"Normalbilisten" köper inte nya bilar privat. Nästan allt är tjänstebilar. Privatpersoner köper begagnat eller privatleasar.
Jag tittade på att privatleasa innan jag köpte min nuvarande V60.
Det sket sig fullständigt när jag ville justera körsträckan från 1000 till typ 3500-4000 mil/år.
Avgiften/månad steg rejält, det var inte försvarbart så jag köpte den privat istället.

Jag privatleasar gärna, men att lägga uppåt 8000/månad.. Nej tack.

Med detta får jag nog anse mig att inte vara en normalbilist ;-)
Volvo är inte särskilt duktiga på att få till bra privatleasingpriser. Det beror på en konflikt mellan fabriken, leasingbolaget och återförsäljarna om vem som ska ta risken för restvärderna. Andra märken är duktigare på detta, framförallt VW-gruppen och delvis KIA.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1401403
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 15:03
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 13:52 "Normalbilisten" köper inte nya bilar privat. Nästan allt är tjänstebilar. Privatpersoner köper begagnat eller privatleasar.
Jag tittade på att privatleasa innan jag köpte min nuvarande V60.
Det sket sig fullständigt när jag ville justera körsträckan från 1000 till typ 3500-4000 mil/år.
Avgiften/månad steg rejält, det var inte försvarbart så jag köpte den privat istället.

Jag privatleasar gärna, men att lägga uppåt 8000/månad.. Nej tack.

Med detta får jag nog anse mig att inte vara en normalbilist ;-)
Volvo är inte särskilt duktiga på att få till bra privatleasingpriser. Det beror på en konflikt mellan fabriken, leasingbolaget och återförsäljarna om vem som ska ta risken för restvärderna. Andra märken är duktigare på detta, framförallt VW-gruppen och delvis KIA.
Aha... Då får jag kika på, och ha med i en övervägning, något sådant i framtiden.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]