- sön 17 maj 2020, 22:25
#1380393
Så här gjorde jag för att byta ABS-ring på en Volvo V70 från 2002 med 30000 mil på mätaren.
Lossade först centrumskruven (lite grann) som går in i drivaxeln.
Lossade hjulskruvarna lite grann.
Hissade upp bilen med domkraft och placerade pallbock under.
Demonterade hjulskruvarna och lyfta bort hjulet.
Demonterade styrskruven för bromsskivan.
Demonterade centrumskruven från drivaxeln.
Demonterade skruvarna till bromsoket och lyfte oket samt bromsskivan ”i ett stycke”, till vänster sida och ställde det på en träkloss så att inte bromsslangen skulle belastas.
Knackade in hjulaxeln så långt jag kunde, med hjälp av en kort förlängare till spärrskaft och en gummihammare.
Demonterade de båda skruvarna som håller den gjutna navenheten i fjäderbenet. Knackade därefter navenheten utåt och bort från fjäderbenet till den lossnade helt.
Detta medför att navenheten kan dras utåt och att fjäderbenet trycks framåt.
Vred ratten max utslag till vänster.
Nu kunde jag ganska enkelt trycka in drivaxeln och ta ut den ur navet, och placerade den framför navenheten.
ABS-ringen ramlade i princip bort av sig själv (det var väldigt rostigt och ringen var sprucken på 1 ställe).
Gjorde rent ytan där ringen ska monteras, först med en vass mejsel och sedan med roterande stålborste på borrmaskinen.
Lade på kopparpasta på ytan och knackade den nya ringen på plats med hjälp av den gamla ringen. Det gick förvånansvärt bra och ringen hamnade på sin plats.
Det var lite knepigt att lirka in drivaxeln i navet igen, men med lite vilja så gick det bra.
Skruvade in centrumskruven i drivaxeln för hand så långt jag klarade.
Monterade bromsskivan och bromsoket utan problem.
Det svåra var att försöka på navenheten på plats i fjäderbenet igen, eftersom fjäderbenet har en slags förspänning som gör att det inte riktigt vill låta sig styras hur som helst
Jag använde ett koben för att bryta ned stabiliseringsstaget bakom hjulet och samtidigt ett annat koben framför hjulet, till att trycka ned bärarmen så pass mycket att det gick att få navenheten på plats i fästet på fjäderbenet och trycka i den nedre skruven (ja, jag fick hjälp med att hålla det ena kobenet – jag är ingen bläckfisk med fler än 2 armar...).
Eftersom jag hade gjort ritsmärken på navenheten vid fästskruvarna i fjäderbenet, såg jag ganska enkelt att allt hamnade precis där det var innan jag hade påbörjat demonteringen.
Drog åt muttrarna på skruvarna.
Monterade hjulet och drog skruvarna för hand.
Undan med pallbocken och sänkte ned bilen.
Drog åt centrumskruven till drivaxeln.
Drog åt hjulskruvarna.
Startade motorn och körde några hundra meter. ABS-lampan och antispinnlampan slocknade nästan direkt. SEGER!
Senare slocknade även texten ”Dags för service” i displayens vänstra del. Varför den gjorde det har jag ingen aning om...
Det som fortfarande lyser är den gula triangeln mitt i displayen samt motorkontrollampan. Har de ett samband?
När jag körde hemåt noterade jag att bilen drog lite lite till höger. Det gjorde den inte på morgonen när jag körde till mekgaraget.
Någon som har en teori varför bilen nu helt plötsligt drar lite till höger?
Jag kan inte se att jag gjort något som har inverkan för att den drar höger.
/H
Lossade först centrumskruven (lite grann) som går in i drivaxeln.
Lossade hjulskruvarna lite grann.
Hissade upp bilen med domkraft och placerade pallbock under.
Demonterade hjulskruvarna och lyfta bort hjulet.
Demonterade styrskruven för bromsskivan.
Demonterade centrumskruven från drivaxeln.
Demonterade skruvarna till bromsoket och lyfte oket samt bromsskivan ”i ett stycke”, till vänster sida och ställde det på en träkloss så att inte bromsslangen skulle belastas.
Knackade in hjulaxeln så långt jag kunde, med hjälp av en kort förlängare till spärrskaft och en gummihammare.
Demonterade de båda skruvarna som håller den gjutna navenheten i fjäderbenet. Knackade därefter navenheten utåt och bort från fjäderbenet till den lossnade helt.
Detta medför att navenheten kan dras utåt och att fjäderbenet trycks framåt.
Vred ratten max utslag till vänster.
Nu kunde jag ganska enkelt trycka in drivaxeln och ta ut den ur navet, och placerade den framför navenheten.
ABS-ringen ramlade i princip bort av sig själv (det var väldigt rostigt och ringen var sprucken på 1 ställe).
Gjorde rent ytan där ringen ska monteras, först med en vass mejsel och sedan med roterande stålborste på borrmaskinen.
Lade på kopparpasta på ytan och knackade den nya ringen på plats med hjälp av den gamla ringen. Det gick förvånansvärt bra och ringen hamnade på sin plats.
Det var lite knepigt att lirka in drivaxeln i navet igen, men med lite vilja så gick det bra.
Skruvade in centrumskruven i drivaxeln för hand så långt jag klarade.
Monterade bromsskivan och bromsoket utan problem.
Det svåra var att försöka på navenheten på plats i fjäderbenet igen, eftersom fjäderbenet har en slags förspänning som gör att det inte riktigt vill låta sig styras hur som helst

Jag använde ett koben för att bryta ned stabiliseringsstaget bakom hjulet och samtidigt ett annat koben framför hjulet, till att trycka ned bärarmen så pass mycket att det gick att få navenheten på plats i fästet på fjäderbenet och trycka i den nedre skruven (ja, jag fick hjälp med att hålla det ena kobenet – jag är ingen bläckfisk med fler än 2 armar...).
Eftersom jag hade gjort ritsmärken på navenheten vid fästskruvarna i fjäderbenet, såg jag ganska enkelt att allt hamnade precis där det var innan jag hade påbörjat demonteringen.
Drog åt muttrarna på skruvarna.
Monterade hjulet och drog skruvarna för hand.
Undan med pallbocken och sänkte ned bilen.
Drog åt centrumskruven till drivaxeln.
Drog åt hjulskruvarna.
Startade motorn och körde några hundra meter. ABS-lampan och antispinnlampan slocknade nästan direkt. SEGER!
Senare slocknade även texten ”Dags för service” i displayens vänstra del. Varför den gjorde det har jag ingen aning om...
Det som fortfarande lyser är den gula triangeln mitt i displayen samt motorkontrollampan. Har de ett samband?
När jag körde hemåt noterade jag att bilen drog lite lite till höger. Det gjorde den inte på morgonen när jag körde till mekgaraget.
Någon som har en teori varför bilen nu helt plötsligt drar lite till höger?
Jag kan inte se att jag gjort något som har inverkan för att den drar höger.
/H