NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min volvo v50 1.6 diesel från 10 har börjar dra mer diesel när motorn är kall (lägre än normalarbetstemp). Sjävklart drar en kall motor mer än en varm men detta är en stor förändring jämfört med tidigare. Snittar ca 0.6 innan motorn nått arbetstemp och därefter ca 0.45.
Inga felkoder.
Jag har rengjort egr-ventil men den verkade vara i bra form.
Bytt luftfilter, olja, oljefilter. Ingen bättring.

Vad kan vara temperaturberoende?

Tacksam för tips
Hmm, regenerering var 40e mil med relativt nytt partikelfilter låter ju inte bra.

Min mil har gått runt 17000mil (V50 2.0d) fortfarande med original partikelfilter och den regenererar med c 55 mils intervall nu. Är du säker på att de nollställde styrsystemet och talade om att nytt partikelfilter monterats när det byttes ?

Programuppdatering torde vara passé när det gäller dessa bilar, har svårt för att tro Volvo ens lyft ett finger för att underhålla programvaran för V50 de sista 7-8 åren (då undantaget ev brist som kan ha med säkerhet att göra) . Vad skulle de tjäna på det ? Det blev ju standard ( Service 2.0) att de uppdaterade mjukvaran när man gjorde service hos auktoriserad Volvo verkstad. Så har bilen servats hos Volvo någon gång de sista typ 5 åren, gör det säkerligen ingen skillnad att uppdatera.
Hm ja kanske inte optimalt med regeneringsintervallet.
Jag var ute o loggade lite parametrar live när jag körde och kunde se att egr-ventil och egr-dutycycle följde varandra rel nära.
Luftmassemätarens värden diffade dock en hel del mot sitt börvärde vid accelerationer. Är det normalt? Börvärdet tex runt 300 och momentant värde från luftmassemateren 550.
Kan inte bedöma om det är rimligt eller kan det vara tecken på att motorn trots allt inte får så mycket luft från egr?
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]