Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
Jag har lyft motorer och bytt lådor på bakhjulsdrivna bilar, men har skrämts av tanken att byta på dessa mer kompakta moderna framhjulsdrivna bilar. Dels för att jag hört varningar om att kulor faller ut när man tar loss drivaxlarna vid lagerbyte osv. Så när jag bytte lager så knöt jag fast axlarna ordentligt för inte råka ut för det som "då måste man till verkstad och få hjälp".

Så pratade jag med en som sa att jag måste missförstått, att det inte bör vara några lösa lagerkulor på det sättet.

Stämmer det? Är det ofarligt att dra ut axlarna på min TF-80SC? och rentav lätt att byta låda?
av MickeM
Det är inte i lådan som kulorna kan trilla ut. (Ut ur knuten, men inne i damasken)
Det är alltså inre drivknuten om den dras isär för långt, och det kan den. Finns ingen låsning.
På automater är det en annan inre knut som också går isär, men kan oftast tryckas ihop igen. Men även den bör man hålla ihop.

Det är när man byter hjullager, spindelled osv som det är lätt gjort att dra isär.
Så klart att det går vid växellådsbyte också.
Men det är drivknuten som sagt.
Inte lådan.

Och den kan byggas ihop igen, men då måste axeln upp på arbetsbänken.

"Lätt att byta låda"
Nja, beror på förutsättningarna, och har du sexan eller v8 är det nog ännu trängre.

På en uppfart?
Säkert möjligt, men fy.

Garage med lyft/grop och bra verktyg?
Drygt. Men möjligt.

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]